کسب درامد از پادکست + پادکست چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟

تا به اینجا با پادکست و تاریخچه‌اش و انواع پادکست در مقاله‌های قبل آشنا شدید! در این مقاله می‌خواهیم بگوییم کسب درامد از پادکست چگونه است و چطور این حوزه مفرح برایتان منفعت مالی داشته باشد.

  • البته از ابتدای فرآیند تولید پادکست نمی‌توان برآورد کرد ، میزان درآمد کسب شده از این حوزه چه قدر است ولی پس از انتشار چند اپیزود متوجه خواهید شد که تقریبا تعداد شنونده های محتوای شما چند نفر هستند و با دانستن اطلاعات میتوان به فکر کسب درامد از پادکست افتاد. البته ناگفته نماند که برای کسب درامد از پادکست باید محتوایی جذاب و متفاوت تولید شود تا هم مخاطبین بیشتری جذب پادکست شما شوند و هم تمایل افراد برای انواع حمایت‌های مالی بیشتر باشد.

ما قصد داریم انواع روش های کسب درامد از پادکست را موشکافی کنیم . پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

در این بخش  ما به دو پرسش اساسی ، پاسخ می‌دهیم:

سوال اول: 

آیا تولید پادکست یک شغل کامل است؟! 

 

کسب درامد از پادکست

در پاسخ به سوال اول باید بگوییم  : ما می‌توانیم به انواع روش‌ها و به صورت مستقیم و غیر مستقیم از پادکست تولیدی خود درآمد کسب کنیم.

یکی از نکات مثبت در تولید پادکست نبود قوانین و چهارچوب های قانونی سختگیرانه است . شما به عنوان یک پادکستر می‌توانید در هر زمینه‌ای که بخواهید با استعداد و خلاقیت خودتان پادکست تولید کنید. اما این میزان استفاده از خلاقیت نباید موجب غیرحرفه‌ای عمل کردن شما شود؛ چرا که در صورتی می‌توانید امید به جذب مخاطب و شنونده وفادار داشته باشید که تولیدات شما حرفه‌ای و اصولی باشد.

 

برای مثال قسمت‌ها یا اپیزودهای پادکست خود را مطابق زمانبندی مشخص و در روزها و زمان‌های از پیش تعیین شده منتشر کنید و یا سعی کنید که از فضاهای متعددی مثل انواع و اقسام پادکچرها و سایت‌ها و نرم‌افزارها برای انتشار پادکست کمک بگیرید .

در این مسیر یکی از اصلی ترین ملزومات شنیده شدن و جذب مخاطب برند سازی و به یاد ماندنی کردن پادکست‌ها است. برای مثال همیشه قسمت‌ها را با یک عبارت یا جمله خاص شروع یا تمام کنید . از موزیک های مختص به خودتان استفاده کنید و یا کیفیت فایل‌ها را بالا ببرید و به کامنت‌های مخاطبین درباره‌ی ایرادات توجه کنید . در این صورت میتوان گفت شما در مسیر درست تولید و انتشار و جذب مخاطب پادکست قرار گرفته‌اید.

  • برای بالا بردن کیفیت پادکست مهمترین نکته‌ای که اتفاقا به آن بی‌توجهی هم می‌شود،  فن بیان مناسب است، چرا که این فن بیان و نحوه صحبت کردن شماست که شنونده را به شنیدن قسمت‌های بعدی ترغیب میکند.

پس از این ، باید حداقلی‌هایی را که برای تولید محتوای صوتی نیاز دارید را فراهم کنید مثل میکروفون و نرم افزارهای ویرایش و ادیت ؛ و البته تنظیم صدای اتاق که را اساسی‌ترین کارهای پیش از ضبط است،  چرا که هیچکس تمایلی به شنیدن پادکستی که صداهای مزاحمی مثل نویز و عبور ماشین‌ها و .. در آن بیشتر و بلندتر از صدای گوینده باشد ، ندارد . برای دیدن لوازم مورد نیاز تولید پادکست و یا عایق کردن اتاق، شما می‌توانید دیگر مقاله‌های کهن عایق را مطالعه کنید.

 

کسب درامد از پادکست اصول

اما در نهایت برای جمعبندی پاسخ به سوال ” آیا می‌توانیم تولید پادکست را به عنوان شغل تمام وقت اصلی خود در نظر بگیریم؟! “  باید گفت که بسیاری از افراد نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، ساخت پادکست و پادکستر بودن را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کردند و این اتفاق بسته به جذابیت، خلاقیت و حرفه‌ای بودن محتواهای تولیدی شماست. پس اگر پادکست شما از سطح بالای کیفی برخوردار باشد که مخاطبین علاقمند به دنبال کردن آن باشند ، چرا که نه.

بعد از این پرسش دوم  را بررسی خواهیم کرد.

سوال دوم:

روشهای کسب درامد از پادکست چیست ؟! 

با دانستن نکات گفته شده در پاسخ به سوال نخست و پس از طی کردن اصول بالا و جذب تعداد مناسبی شنونده، میتوان به کسب درآمد از پادکست هم فکر کرد. البته برای کسب درامد حتما نیاز نیست که هزاران دنبال کننده داشته باشید. بلکه تنها کافی‌است از محبوبیت نسبی برخوردار باشید و مخاطبین خود و شرایطشان را به خوبی تشخیص دهید و استراتژی مناسبی داشته باشید.

در ادامه روش‌هایی را بیان می‌کنیم که می‌تواند منجر به کسب درامد از پادکست شود:

  1. اسپانسر پیدا کردن برای پادکست

  2. افیلیت مارکتینگ با پادکست 

  3. تولید محصولات مکمل پادکست

  4. کسب درامد از تبلیغات در پادکست

  5. خلق محصول از طریق پادکست

  6. ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی حوزه پادکست

  7. ساخت پادکست تبلیغاتی و بازاریابی

  8. کسب درامد از پادکست با castbox

  9. کسب درامد از  پادکست با anchor

کسب درامد از پادکست

تولید پادکست هزینه چندانی ندارد اما هیچکس مخالف با کسب درامد از کاری که انجام می‌دهد ، نیست. به هرحال همانطور که در پاسخ پرسش اول گفته شد اگر شرایط ، توانایی و ابزار مناسبی برای تولید پادکست دارید ، می‌توانید از روش های زیر به کسب درامد از پادکست برسید:

 

  • اسپانسر پیدا کردن

در دنیای تولیدکنندگان پادکست و پادکسترها ، داشتن اسپانسر یک از بهترین روش‌ها برای کسب درامد از پادکست است.

معمولا اسپانسرها بخشی یا تمام هزینه های تولید پادکست شما را به عهده می‌گیرند و حتی ممکن است اسپانسر هر اپیزود پادکست شما متفاوت با دیگر قسمتهای پادکست باشد.

 

اما ممکن است چند سوال اساسی در مسیر ارتباط گرفتن با یک اسپانسر پیش بیاید:

  • چطور یک نفر را متقاعد کنیم که اسپانسر ما شود؟

فرض کنید یک نفر محصول یا کسب و کاری دارد که مخاطبین و شنوندگان پادکست شما می‌توانند مشتریان بالقوه او باشند! یا حتی گاهی اسپانسرها از شما انتظار فروش مستقیم محصول از طریق پادکست را ندارند و هدف اصلی آنها برند سازی و شنیدن نام تجاری و برند آنها از طریق پادکست است.

این روش بدون هیچ تاریخ انقضایی با معرفی یک برند به شنوندگان پادکست ، برای صاحبان مشاغل بسیار سودآور است ؛ اما از آنجایی که اغلب افراد از این نیاز آگاه نیستند ، شما باید آنها را متقاعد کنید.

 

  • چند نکته درباره اسپانسر گرفتن:

اصولا پادکسترها تیزر های تبلیغاتی اپیزودها را در در اول یا وسط پادکست قرار می‌دهند که به pre-roll و Mid-roll  معروف هست . Mid-roll  ها که در میانه پادکست هستند، کمی گرانتر از نوع دیگر هستند. اما اغلب پادکسترها  پکیج هایی تبلیغاتی دارند؛ برای مثال اسپانسری را با شرایط خاصی متقاعد می‌کنند که چند اپیزود را به عهده بگیرد.

اما نکته حائز اهمیت در این روش این هست که هرچه تعداد شنوندگان شما بیشتر باشد اسپانسرشیپ شما هم بیشتر است.

 

  • donate (دونیت ) پادکست

کسب درامد از پادکست دونیت

دونات یا دونیت از طریق پادکست در واقع همان حمایت مخاطبین و شنوندگان پادکست شما از شما و تولیداتتان است . این روش آسان ترین روش کسب درامد از پادکست محسوب می‌شود، مکانیزم دونیت یا دونات  این هست که شما مستقیما از مخاطبان خود می‌خواهید که اگر پادکست شما را دوست دارند و می‌خواهند که کار شما ادامه پیدا کند ، مبلغی را به حساب شما واریز کنن (به عنوان هزینه‌ی تولید پادکست). در این روش هم شما می‌توانید مبلغ را مستقیم و همراه با کف و سقف مشخص کنید و حتی ماهانه، فصلی یا سالانه بودنش را تعیین کنید! و یا انتخاب میزان این مبلغ را به عهده مخاطبین بگذارید.

البته این نکته رو فراموش نکنید که این مبلغ به خیلی از شرایط وابسته هست، برای مثال تعداد شنونده های شما، جذابیت محتوا و… به هر حال در بیان این درخواست از شنوندگان خود باید بسیار محتاط باشید؛ چرا که اشتباه در این مورد ممکن است دیدگاه افراد را درباره شما و تولیدات شما تغییر دهد.

باید کفت که این سیستم نیازمند گذر زمان زیادی است تا در این زمان مخاطبین شما را به عنوان فردی حرفه‌ای بشناسند و به دنبال‌کننده ثابت شما تبدیل شوند تا در نهایت دونیت برای شما رخ بدهد.

 

  • افیلیت مارکتینگ پادکست

اگر بخواهیم معنای افلییت مارکتینگ را در یک عبارت بیان کنیم ، میتوان از عبارت همکاری در فروش استفاده کرد. در این سیستم شما درواقع به فروش یک محصولی کمک می‌کنید ، اما چطور؟! برای مثال یک لینک آنلاین (که این لینک را اسپانسر در اختیار شما قرار میدهد) از یک محصولی را ارایه می‌دهید و هر وقت هرکسی از این لینک مختص به شما وارد سایت اصلی شد و محصولی را خریداری کرد،  درصدی به عنوان مشارکت در فروش به حساب شما واریز می‌شود. این تقریبا مشابه اسپانسر داشتن است با این تفاوت که با هر خریدی که انجام شود شما درصد خود را دریافت می‌کنید و این مبلغ از پیش تعیین شده نیست.

  • اگر از این روش استفاده کردید دقت کنید در لینکی که از اسپانسر دریافت می‌کنید حتما اسم پادکست شما هم دیده شود. این شیوه یک شیوه مدرن بازاریابی است و بدون شک سود مناسبی هم برای شما دارد. البته این نکته را فراموش نکنید که زمانی که برای این نوع تبلیغات می‌گذاردید بیش از زمانی باشد که برای اسپانسر داشتن صرف می‌کنید، چون شما موظفی هستید که سایت یا محصول مورد نظر را آنقدر خوب توصیف کنید که شنوندگان به خرید ترغیب شوند و وارد لینک اختصاصی شده و خرید کنند. پورسانت این نوع تبلیغ بین 30 تا 60 درصد است و اگر حرفه ای باشید گاهی تا 80 درصد هم پیش می رود .

کسب درامد از پادکست افلیت

  • تولید محصولات مکمل پادکست

برای پادکست شما با هر موضوع و ژانر و نوعی، محصولات مرتبطی وجود دارد که فروش آنها می‌تواند درامد جانبی در کنار روش های دیگر کسب درامد از پادکست ایجاد کند. مثلا اگر پادکست روانشناسی تولید می‌کنید ، می‌توانید کتاب‌ها ، فایلهای صوتی یا برنامه های روانشناسی و یا مشاوره های فردی ارائه بدهید.

 

  • کسب درامد از تبلیغات

برای کسب درامد از پادکست ، این طریق کافی است پادکست شما مخاطبان زیادی داشته باشد که در این صورت خود صاحبان مشاغل راغب شوند تا تبلیغات کسب و کار خود را به شما بسپرند.

پس کافی است تمرکز خود را بر کیفیت و جذابیت پادکست خود بگذارید و بقیه‌ی ماجرا را به شنوندگان خود و تبلیغ دهندگان بسپارید. 

 

  • خلق محصول مرتبط به پادکست

خیلی وقت‌ها شما می‌توانید با یک محصولی که خودتان تولید کرده‌اید به کسب درامد از پادکست برسید، ؛ ما در این بخش کتاب صوتی را مثال می‌زنیم.

بسیاری از کتب هیچ فایل صوتی ندارند و بعضی از مردم ترجیح می‌دهند که به جای چشم دوختن به کتاب ، در مترو یا تاکسی چشم‌های خود را بندند و به فایل صوتی کتاب گوش دهند. پس اگر صدا و لحن دلنشینی دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما این روش را هم امتحان کنید.

 

  • ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی

اگر شما مهارتی دارید که می‌توان آن را به صورت شفاهی آموزش داد مثل خدمات مشاوره، خدمات مربی گری یا غیره، پس میتوان به این روش از کسب درامد از پادکست هم فکر کنید.

اگر می‌خواهید از این روش کسب درامد کنید دو راه پیش روی شماست . راه اول این که به طور مرتب پادکستی تولید و منتشر کنید تا مرور زمان بازدید سایت و پادکست شما بالا رفته و سپس شروع به فروش پادکست آموزشی کنید و راه دوم هم این که با آموزشگاه‌ها یا سایت‌هایی که خدمات آموزشی یا مشاوره انجام می‌دهند وارد مذاکره شوید و قرارداد ببندید تا از این طریق پادکست خود را به فروش برسانید.

کسب درامد از پادکست2

  • فقط پادکست تبلیغاتی و بازاریابی محصول بسازید

یکی دیگر از روشهای ساخت پادکست و کسب درامد از پادکست این است که پادکست تبلیغاتی تولید کنید. در این کار شما یک برند یا مکان یا شرکت را به طور کامل در یک محتوای صوتی که همان پادکست است معرفی می‌کنید .در  این مورد کل محتوا و موضوع شما مربوط به همان کیس یا موضوع می‌شود و اگر کارتون شنیده بشه و مخاطب جذب کنید، خیلی سریع به درامد خوبی خواهید رسید.

 

 


مقاله پیشنهادی:  “صفر تا صد ملزومات و روش‌های ساخت پادکست “


 

 

  • کسب درامد از پادکست با castbox

کست باکس یک پلتفرم مخصوص ارائه پادکست هست که قبل از سال 1398 توی ایران بسیاری از پادکسترها درامد خوبی از طریق ان داشتند؛ اما بعد از سال 98 این پلتفرم در ایران مسدود شد. در ارتباط با این برنامه باید گفت که کست باکس برنامه ای است که فعالیتش را از هنگ کنگ شروع کرد و خیلی زود بین پادکسترها معروف و محبوب شد. در کست باکس هر نوع فایل صوتی، پادکست و محتوایی از مصاحبه گرفته تا پادکست‌‌های کتاب،  با دانلود رایگان وجود داشت و علاوه بر این شما هم به عنوان پادکستر می‌توانستید کسب درامد از پادکست  داشته باشید.

همانطور که گفته شد این شرکت از سال 98 آی پی ایران را مسدود کرد، اما اگر بتوانید با آی پی کشور دیگری وارد برنامه بشید می‌توانید از تمام امکانات ان استفاده کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که آی پی باید همیشه ثابت باشد و تغییر نکند.

کسب درامد از پادکست کست باکس

 

  • کسب درامد از پادکست با انکرanchor

انکر هم یکی از پلتفرم های ضبط پادکست هست که به صورت رایگان و خیلی سریع و راحت می‌توانید در آن ثبت نام کنید و پادکست های خود را در آن بارگذاری کنید. البته هم می‌شود محتوا ضبط شده را در ان بارگذاری کرد و هم می‌توانید داخل خود برنامه شروع به ضبط و ادیت و انتشار کنید. از مزایای انکر کسب درامد از پادکست است که در ان بسیار راحت و سهل شده است. اما این کسب درامد چطور اتفاق می‌افتد؟ انکر تبلیغاتی را بین پادکست های شما قرار می‌دهد و اگر این تبلیغات حدود 100 بار در ماه پخش شود ، انکر به شما چیزی حدود 15 دلار پرداخت میکند! میتوان گفت سیستم پرداخت انکر تقریبا مشابه یوتیوب است اما خوب است بدانید که این تبلیغات آسیبی به محتوای شما وارد نمی‌کند.

 

نتیجه‌گیری

در نهایت باید گفت که اگر تخصص خاصی دارید و یا به موضوع خاصی علاقه مند هستید و قصد به اشتراک گذاشتن دانسته‌های خود با دیگران را دارید و یا شروع به تولید پادکست کرده‌اید، می‌توانید به راحتی با روش های گفته شده به کسب درامد از پادکست برسید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و خوشحال می‌شویم اگر نظرات شما را در این باره بدانیم.

اما برای مشاهده اطلاعات تکمیلی تر می‌توانید به صفحه‌ی آموزش ساخت اتاق عایق صدا مراجعه کنید.

لیست قیمت و مشخصات فنی آکوستیک پنل

  • راهنمای محتوای پادکست

با کلیک کردن روی هر عنوان داخل جدول، می‌توانید به مطالب آن، دسترسی پیدا کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده محصولات مرتبط با پادکست کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگه برای عایق‌ فضای کاری خود به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای پر سروصدا به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای هنری به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای ورزشی به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ استودیوت به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد استودیوی خودت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ ماینر به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از دستگاه خودت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!