کسب درامد از پادکست + پادکست چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟
تا به اینجا با پادکست و تاریخچهاش و انواع پادکست در مقالههای قبل آشنا شدید! در این مقاله میخواهیم بگوییم کسب درامد از پادکست چگونه است و چطور این حوزه مفرح برایتان منفعت مالی داشته باشد.
- البته از ابتدای فرآیند تولید پادکست نمیتوان برآورد کرد ، میزان درآمد کسب شده از این حوزه چه قدر است ولی پس از انتشار چند اپیزود متوجه خواهید شد که تقریبا تعداد شنونده های محتوای شما چند نفر هستند و با دانستن اطلاعات میتوان به فکر کسب درامد از پادکست افتاد. البته ناگفته نماند که برای کسب درامد از پادکست باید محتوایی جذاب و متفاوت تولید شود تا هم مخاطبین بیشتری جذب پادکست شما شوند و هم تمایل افراد برای انواع حمایتهای مالی بیشتر باشد.
ما قصد داریم انواع روش های کسب درامد از پادکست را موشکافی کنیم . پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
در این بخش ما به دو پرسش اساسی ، پاسخ میدهیم:
سوال اول:
آیا تولید پادکست یک شغل کامل است؟!
در پاسخ به سوال اول باید بگوییم : ما میتوانیم به انواع روشها و به صورت مستقیم و غیر مستقیم از پادکست تولیدی خود درآمد کسب کنیم.
یکی از نکات مثبت در تولید پادکست نبود قوانین و چهارچوب های قانونی سختگیرانه است . شما به عنوان یک پادکستر میتوانید در هر زمینهای که بخواهید با استعداد و خلاقیت خودتان پادکست تولید کنید. اما این میزان استفاده از خلاقیت نباید موجب غیرحرفهای عمل کردن شما شود؛ چرا که در صورتی میتوانید امید به جذب مخاطب و شنونده وفادار داشته باشید که تولیدات شما حرفهای و اصولی باشد.
- برای مثال قسمتها یا اپیزودهای پادکست خود را مطابق زمانبندی مشخص و در روزها و زمانهای از پیش تعیین شده منتشر کنید و یا سعی کنید که از فضاهای متعددی مثل انواع و اقسام پادکچرها و سایتها و نرمافزارها برای انتشار پادکست کمک بگیرید .
- در این مسیر یکی از اصلی ترین ملزومات شنیده شدن و جذب مخاطب برند سازی و به یاد ماندنی کردن پادکستها است. برای مثال همیشه قسمتها را با یک عبارت یا جمله خاص شروع یا تمام کنید . از موزیک های مختص به خودتان استفاده کنید و یا کیفیت فایلها را بالا ببرید و به کامنتهای مخاطبین دربارهی ایرادات توجه کنید . در این صورت میتوان گفت شما در مسیر درست تولید و انتشار و جذب مخاطب پادکست قرار گرفتهاید.
- برای بالا بردن کیفیت پادکست مهمترین نکتهای که اتفاقا به آن بیتوجهی هم میشود، فن بیان مناسب است، چرا که این فن بیان و نحوه صحبت کردن شماست که شنونده را به شنیدن قسمتهای بعدی ترغیب میکند.
پس از این ، باید حداقلیهایی را که برای تولید محتوای صوتی نیاز دارید را فراهم کنید مثل میکروفون و نرم افزارهای ویرایش و ادیت ؛ و البته تنظیم صدای اتاق که را اساسیترین کارهای پیش از ضبط است، چرا که هیچکس تمایلی به شنیدن پادکستی که صداهای مزاحمی مثل نویز و عبور ماشینها و .. در آن بیشتر و بلندتر از صدای گوینده باشد ، ندارد . برای دیدن لوازم مورد نیاز تولید پادکست و یا عایق کردن اتاق، شما میتوانید دیگر مقالههای کهن عایق را مطالعه کنید.
اما در نهایت برای جمعبندی پاسخ به سوال ” آیا میتوانیم تولید پادکست را به عنوان شغل تمام وقت اصلی خود در نظر بگیریم؟! “ باید گفت که بسیاری از افراد نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، ساخت پادکست و پادکستر بودن را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کردند و این اتفاق بسته به جذابیت، خلاقیت و حرفهای بودن محتواهای تولیدی شماست. پس اگر پادکست شما از سطح بالای کیفی برخوردار باشد که مخاطبین علاقمند به دنبال کردن آن باشند ، چرا که نه.
بعد از این پرسش دوم را بررسی خواهیم کرد.
سوال دوم:
روشهای کسب درامد از پادکست چیست ؟!
با دانستن نکات گفته شده در پاسخ به سوال نخست و پس از طی کردن اصول بالا و جذب تعداد مناسبی شنونده، میتوان به کسب درآمد از پادکست هم فکر کرد. البته برای کسب درامد حتما نیاز نیست که هزاران دنبال کننده داشته باشید. بلکه تنها کافیاست از محبوبیت نسبی برخوردار باشید و مخاطبین خود و شرایطشان را به خوبی تشخیص دهید و استراتژی مناسبی داشته باشید.
در ادامه روشهایی را بیان میکنیم که میتواند منجر به کسب درامد از پادکست شود:
-
اسپانسر پیدا کردن برای پادکست
-
donate دونیت از پادکست
-
افیلیت مارکتینگ با پادکست
-
تولید محصولات مکمل پادکست
-
کسب درامد از تبلیغات در پادکست
-
خلق محصول از طریق پادکست
-
ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی حوزه پادکست
-
ساخت پادکست تبلیغاتی و بازاریابی
-
کسب درامد از پادکست با castbox
-
کسب درامد از پادکست با anchor
تولید پادکست هزینه چندانی ندارد اما هیچکس مخالف با کسب درامد از کاری که انجام میدهد ، نیست. به هرحال همانطور که در پاسخ پرسش اول گفته شد اگر شرایط ، توانایی و ابزار مناسبی برای تولید پادکست دارید ، میتوانید از روش های زیر به کسب درامد از پادکست برسید:
- اسپانسر پیدا کردن
در دنیای تولیدکنندگان پادکست و پادکسترها ، داشتن اسپانسر یک از بهترین روشها برای کسب درامد از پادکست است.
معمولا اسپانسرها بخشی یا تمام هزینه های تولید پادکست شما را به عهده میگیرند و حتی ممکن است اسپانسر هر اپیزود پادکست شما متفاوت با دیگر قسمتهای پادکست باشد.
اما ممکن است چند سوال اساسی در مسیر ارتباط گرفتن با یک اسپانسر پیش بیاید:
- چطور یک نفر را متقاعد کنیم که اسپانسر ما شود؟
فرض کنید یک نفر محصول یا کسب و کاری دارد که مخاطبین و شنوندگان پادکست شما میتوانند مشتریان بالقوه او باشند! یا حتی گاهی اسپانسرها از شما انتظار فروش مستقیم محصول از طریق پادکست را ندارند و هدف اصلی آنها برند سازی و شنیدن نام تجاری و برند آنها از طریق پادکست است.
این روش بدون هیچ تاریخ انقضایی با معرفی یک برند به شنوندگان پادکست ، برای صاحبان مشاغل بسیار سودآور است ؛ اما از آنجایی که اغلب افراد از این نیاز آگاه نیستند ، شما باید آنها را متقاعد کنید.
- چند نکته درباره اسپانسر گرفتن:
اصولا پادکسترها تیزر های تبلیغاتی اپیزودها را در در اول یا وسط پادکست قرار میدهند که به pre-roll و Mid-roll معروف هست . Mid-roll ها که در میانه پادکست هستند، کمی گرانتر از نوع دیگر هستند. اما اغلب پادکسترها پکیج هایی تبلیغاتی دارند؛ برای مثال اسپانسری را با شرایط خاصی متقاعد میکنند که چند اپیزود را به عهده بگیرد.
اما نکته حائز اهمیت در این روش این هست که هرچه تعداد شنوندگان شما بیشتر باشد اسپانسرشیپ شما هم بیشتر است.
- donate (دونیت ) پادکست
دونات یا دونیت از طریق پادکست در واقع همان حمایت مخاطبین و شنوندگان پادکست شما از شما و تولیداتتان است . این روش آسان ترین روش کسب درامد از پادکست محسوب میشود، مکانیزم دونیت یا دونات این هست که شما مستقیما از مخاطبان خود میخواهید که اگر پادکست شما را دوست دارند و میخواهند که کار شما ادامه پیدا کند ، مبلغی را به حساب شما واریز کنن (به عنوان هزینهی تولید پادکست). در این روش هم شما میتوانید مبلغ را مستقیم و همراه با کف و سقف مشخص کنید و حتی ماهانه، فصلی یا سالانه بودنش را تعیین کنید! و یا انتخاب میزان این مبلغ را به عهده مخاطبین بگذارید.
- البته این نکته رو فراموش نکنید که این مبلغ به خیلی از شرایط وابسته هست، برای مثال تعداد شنونده های شما، جذابیت محتوا و… به هر حال در بیان این درخواست از شنوندگان خود باید بسیار محتاط باشید؛ چرا که اشتباه در این مورد ممکن است دیدگاه افراد را درباره شما و تولیدات شما تغییر دهد.
باید گفت که این سیستم نیازمند گذر زمان زیادی است تا در این زمان مخاطبین شما را به عنوان فردی حرفهای بشناسند و به دنبالکننده ثابت شما تبدیل شوند تا در نهایت دونیت برای شما رخ بدهد.
- افیلیت مارکتینگ پادکست
اگر بخواهیم معنای افلییت مارکتینگ را در یک عبارت بیان کنیم ، میتوان از عبارت همکاری در فروش استفاده کرد. در این سیستم شما درواقع به فروش یک محصولی کمک میکنید ، اما چطور؟! برای مثال یک لینک آنلاین (که این لینک را اسپانسر در اختیار شما قرار میدهد) از یک محصولی را ارایه میدهید و هر وقت هرکسی از این لینک مختص به شما وارد سایت اصلی شد و محصولی را خریداری کرد، درصدی به عنوان مشارکت در فروش به حساب شما واریز میشود. این تقریبا مشابه اسپانسر داشتن است با این تفاوت که با هر خریدی که انجام شود شما درصد خود را دریافت میکنید و این مبلغ از پیش تعیین شده نیست.
- اگر از این روش استفاده کردید دقت کنید در لینکی که از اسپانسر دریافت میکنید حتما اسم پادکست شما هم دیده شود. این شیوه یک شیوه مدرن بازاریابی است و بدون شک سود مناسبی هم برای شما دارد. البته این نکته را فراموش نکنید که زمانی که برای این نوع تبلیغات میگذاردید بیش از زمانی باشد که برای اسپانسر داشتن صرف میکنید، چون شما موظفی هستید که سایت یا محصول مورد نظر را آنقدر خوب توصیف کنید که شنوندگان به خرید ترغیب شوند و وارد لینک اختصاصی شده و خرید کنند. پورسانت این نوع تبلیغ بین 30 تا 60 درصد است و اگر حرفه ای باشید گاهی تا 80 درصد هم پیش می رود .
- تولید محصولات مکمل پادکست
برای پادکست شما با هر موضوع و ژانر و نوعی، محصولات مرتبطی وجود دارد که فروش آنها میتواند درامد جانبی در کنار روش های دیگر کسب درامد از پادکست ایجاد کند. مثلا اگر پادکست روانشناسی تولید میکنید ، میتوانید کتابها ، فایلهای صوتی یا برنامه های روانشناسی و یا مشاوره های فردی ارائه بدهید.
- کسب درامد از تبلیغات
تبلیغات یکی از رایجترین روشهای کسب درآمد از پادکست است. با جذب تبلیغکنندگان و شرکتهایی که تمایل دارند محصولات یا خدمات خود را در پادکست شما معرفی کنند، میتوانید درآمد خود را افزایش دهید. برای این منظور، ایجاد یک بسته تبلیغاتی جذاب و ارائه آمار شنوندگان به تبلیغکنندگان بالقوه میتواند مؤثر باشد. اسپانسرشیپ نیز به معنای دریافت حمایت مالی از برندها در ازای تبلیغات اختصاصی و معرفی در پادکست است.
برای کسب درامد از پادکست ، این طریق کافی است پادکست شما مخاطبان زیادی داشته باشد که در این صورت خود صاحبان مشاغل راغب شوند تا تبلیغات کسب و کار خود را به شما بسپرند.
پس کافی است تمرکز خود را بر کیفیت و جذابیت پادکست خود بگذارید و بقیهی ماجرا را به شنوندگان خود و تبلیغ دهندگان بسپارید.
- خلق محصول مرتبط به پادکست
فروش محصولات یا خدمات مرتبط با محتوای پادکست میتواند راهی دیگر برای درآمدزایی باشد. شما میتوانید از طریق تبلیغ محصولات خود، ارائه کدهای تخفیف ویژه، یا فروش مستقیم محصولات در اپیزودهای پادکست، درآمد خود را افزایش دهید. ایجاد محتوای مرتبط با محصولات و خدمات خود و ارائه آن به شنوندگان میتواند به فروش بیشتر کمک کند.
خیلی وقتها شما میتوانید با یک محصولی که خودتان تولید کردهاید به کسب درامد از پادکست برسید، ؛ ما در این بخش کتاب صوتی را مثال میزنیم.
بسیاری از کتب هیچ فایل صوتی ندارند و بعضی از مردم ترجیح میدهند که به جای چشم دوختن به کتاب ، در مترو یا تاکسی چشمهای خود را بندند و به فایل صوتی کتاب گوش دهند. پس اگر صدا و لحن دلنشینی دارید پیشنهاد میکنیم حتما این روش را هم امتحان کنید.
- ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی
اگر شما مهارتی دارید که میتوان آن را به صورت شفاهی آموزش داد مثل خدمات مشاوره، خدمات مربی گری یا غیره، پس میتوان به این روش از کسب درامد از پادکست هم فکر کنید.
اگر میخواهید از این روش کسب درامد کنید دو راه پیش روی شماست . راه اول این که به طور مرتب پادکستی تولید و منتشر کنید تا مرور زمان بازدید سایت و پادکست شما بالا رفته و سپس شروع به فروش پادکست آموزشی کنید و راه دوم هم این که با آموزشگاهها یا سایتهایی که خدمات آموزشی یا مشاوره انجام میدهند وارد مذاکره شوید و قرارداد ببندید تا از این طریق پادکست خود را به فروش برسانید.
- مدلهای اشتراک و محتوای ویژه
ایجاد محتوای ویژه و ارائه آن به صورت اشتراک نیز یکی از روشهای مؤثر درآمدزایی از پادکست است. با ارائه محتوای منحصر به فرد، قسمتهای ویژه، یا فایلهای اضافی به مشترکین، میتوانید درآمد ثابتی از این طریق کسب کنید. این مدل به شما این امکان را میدهد که با جذب مشترکین، درآمد مداوم و پایداری داشته باشید.
- فقط پادکست تبلیغاتی و بازاریابی محصول بسازید
یکی دیگر از روشهای ساخت پادکست و کسب درامد از پادکست این است که پادکست تبلیغاتی تولید کنید. در این کار شما یک برند یا مکان یا شرکت را به طور کامل در یک محتوای صوتی که همان پادکست است معرفی میکنید .در این مورد کل محتوا و موضوع شما مربوط به همان کیس یا موضوع میشود و اگر کارتون شنیده بشه و مخاطب جذب کنید، خیلی سریع به درامد خوبی خواهید رسید.
مقاله پیشنهادی: “صفر تا صد ملزومات و روشهای ساخت پادکست “
- کسب درامد از پادکست با castbox
کست باکس یک پلتفرم مخصوص ارائه پادکست هست که بسیاری از پادکسترها درامد خوبی از طریق ان دارند؛ در ارتباط با این برنامه باید گفت که کستباکس برنامه ای است که فعالیتش را از هنگ کنگ شروع کرد و خیلی زود بین پادکسترها معروف و محبوب شد. در کست باکس هر نوع فایل صوتی، پادکست و محتوایی از مصاحبه گرفته تا پادکستهای کتاب، با دانلود رایگان وجود دارد و علاوه بر این شما هم به عنوان پادکستر میتوانید کسب درامد از پادکست داشته باشید.
- کسب درامد از پادکست با انکرanchor
انکر هم یکی از پلتفرم های ضبط پادکست هست که به صورت رایگان و خیلی سریع و راحت میتوانید در آن ثبت نام کنید و پادکست های خود را در آن بارگذاری کنید. البته هم میشود محتوا ضبط شده را در ان بارگذاری کرد و هم میتوانید داخل خود برنامه شروع به ضبط و ادیت و انتشار کنید. از مزایای انکر کسب درامد از پادکست است که در ان بسیار راحت و سهل شده است. اما این کسب درامد چطور اتفاق میافتد؟ انکر تبلیغاتی را بین پادکست های شما قرار میدهد و اگر این تبلیغات حدود 100 بار در ماه پخش شود ، انکر به شما چیزی حدود 15 دلار پرداخت میکند! میتوان گفت سیستم پرداخت انکر تقریبا مشابه یوتیوب است اما خوب است بدانید که این تبلیغات آسیبی به محتوای شما وارد نمیکند.
نتیجهگیری
در نهایت باید گفت که اگر تخصص خاصی دارید و یا به موضوع خاصی علاقه مند هستید و قصد به اشتراک گذاشتن دانستههای خود با دیگران را دارید و یا شروع به تولید پادکست کردهاید، میتوانید به راحتی با روش های گفته شده به کسب درامد از پادکست برسید.
امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و خوشحال میشویم اگر نظرات شما را در این باره بدانیم.
اما برای مشاهده اطلاعات تکمیلی تر میتوانید به صفحهی آموزش ساخت اتاق عایق صدا مراجعه کنید.
لیست قیمت و مشخصات فنی آکوستیک پنل
-
راهنمای محتوای پادکست
با کلیک کردن روی هر عنوان داخل جدول، میتوانید به مطالب آن،دسترسی پیدا کنید.
برای مشاهده محصولات مرتبط با پادکست کلیک کنید.
سوالات متداول
– برای درآمدزایی از پادکست، میتوانید از روشهای مختلفی از جمله تبلیغات، اسپانسرشیپ، فروش محصولات و خدمات، و مدلهای اشتراک استفاده کنید. هر یک از این روشها نیاز به برنامهریزی و استراتژی خاص خود دارد.
– بله، تبلیغات یکی از روشهای مؤثر برای کسب درآمد از پادکست است. با جذب تبلیغکنندگان و شرکتهای مختلف، میتوانید درآمد خود را از طریق پخش تبلیغات در اپیزودهای پادکست افزایش دهید.
– پیدا کردن اسپانسر برای پادکست شامل تحقیق و شناسایی برندهایی است که با موضوعات پادکست شما مرتبط هستند. سپس میتوانید با آنها تماس بگیرید و پیشنهادات همکاری ارائه دهید. داشتن یک برنامه تبلیغاتی و دادههای آماری درباره شنوندگان میتواند به جذب اسپانسر کمک کند.
– بله، ایجاد محتوای ویژه و ارائه آن به صورت اشتراک میتواند به افزایش درآمد پادکست شما کمک کند. با ارائه محتوای منحصر به فرد و جذاب برای مشترکین، میتوانید درآمد ثابتی از این طریق کسب کنید.
– شما میتوانید محصولات یا خدمات خود را از طریق پادکست با معرفی و تبلیغ آنها در اپیزودها، ارائه کدهای تخفیف ویژه، و یا ایجاد محتوای مرتبط با محصولات خود، به شنوندگان معرفی کنید. استفاده از لحن مناسب و توضیحات دقیق میتواند به افزایش فروش کمک کند.
دونات یا دونیت از طریق پادکست در واقع همان حمایت مخاطبین و شنوندگان پادکست شما از شما و تولیداتتان است
افلیت مارکتینگ در حقیقت همان همکاری در فروش از طرق مختلف مثل لینک اختصاصی مقصد در سایت و بستر محتوای شماست.
ممنونم. مفید بود و شوق بر انگیز و راه نما و انگیزه دهنده
سلام دوست عزیز سپاس از نظر خوب شما