امروزه به نسبت گذشته ، مکانها و فضاهای فرهنگی هنری رونق بیشتری پیدا کردهاند و بازدید کنندگان بیشتری دارند. از آنجایی که این فضا ، زیرشاخه های بسیار زیادی را شامل میشود ، نمیتوان یک توضیح کلی و یکسان برای همهی این زیر شاخهها به کار برد ، چرا که هر کدام از این فضاها جزئیات و شرایطی مختلف و متفاوت دارند . بنابراین تجویزها برای عایق صدا فرهنگی هنری هر دسته متفاوت از دیگری است.
به طور کلی منظور ما از عایق صدا فرهنگی هنری ، هر مکانی است که در آن یک علم ، فرهنگ، دانش و هنر آموخته و یا استفاده میشود ؛ اعم از انواع سالن های نمایش ، کلاس های هنری ، استدیوهای گویندگی و دوبلاژ و حتی کافه کتابها و سالن های نقالی و تعزیه خوانی…
عایق صدا فرهنگی هنری
در ابتدا دستهبندی و زیر شاخههای فضای فرهنگی هنری را بررسی کنیم.
دسته بندی فضاهای فرهنگی-هنری
-
سالنهای نمایش : تئاتر ، سینما،سالن های نقالی و تعزیه خوانی
-
کارگاههای هنری: کارگاه سنگ و جواهر تراشی، کارگاه هنرهای تجسمی
-
انواع کافهها: کافههای کتاب ، کافه سفال
-
اماکن مذهبی : تکیه ، حسینیه
-
استدیوها : دوبلاژ و گویندگی
دیدن محصولات در یک نگاه +مشخصات فنی + قیمت
مشاهده قسمت دوم ویدیو
اما پیش از آنکه وارد جزئیات هر دسته و جزئیات عایق فضاهای فرهنگی هنری شویم؛ نیاز است که تعاریفی عمده درباره مسائل فرهنگ و هنر و تاثیرات آن در اجتماع انسانی داشته باشیم.
-
فرهنگ چیست
فرهنگ مجموعه پیچیدهای از دانشها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامیگیرد تعریف میشود.
در واقع فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان است. فرهنگ در برگیرنده هنر، ادبیات، علم، آفرینشها، فلسفه و دین است.
-
تعریف هنر
هنر زاییدهی خلاقیت انسان است. در واقع به اثر ، کار و محصولی که از ذهن و خلاقیت انسان ریشه گرفته است، هنر می گویند. امر هنری الزاما با زیبایی همراه نیست یا زیبایی شناسی یکتایی ندارد ولی همواره با خلاقیت انسان همراه است.
واژه هنر در زبان سانسکریت، ترکیبی از دو کلمه سو به معنی نیک و نر یا نره به معنای زن و مرد است. در زبان اوستایی حروف “سین” به ”ها” تبدیل شده و واژه هونر ایجاد گشته است که در زبان پهلوی یا فارسی میانه به شکل امروزی (هنر) درآمده است که به معنای انسان کامل و فرزانه است.
تاریخچه هنر
بحثهای زیادی در زمینه سرآغاز هنر و خالق اولین اثر هنری وجود دارد. به عنوان مثال، قدمت سنگ نگارههای «غار شُوِه» (Chauvet Cave) در کشور فرانسه، بیش از 30 هزار سال است. برخی از افراد، این نگارهها را به عنوان شروع تاریخ هنر در نظر میگیرند. باستان شناسان با مطالعه بر روی «غار بلومبوس» (Blombos Cave) در کشور آفریقای جنوبی، آثاری از حکاکی بر روی یک سنگ را پیدا کردند که قدمت آن به بیش از 70 هزار سال پیش باز میگردد. به عقیده برخی دیگر، این سنگ، اولین اثر هنری است.
حکاکی یافت شده در غار بولمبوس با قدمت بیش از 70 هزار سال
حکاکی یافت شده در غار بلومبوس با قدمت بیش از 70 هزار سال
به دلیل نسبی بودن تعریف هنر، حتی تیشههای مُشتی (نوعی از سلاحهای باستانی) را میتوان به عنوان آثار هنری محسوب کرد. بر اساس این استدلال میتوان نتیجه گرفت که قدمت هنر به شروع تاریخ بشر باز میگردد. به عبارت دیگر، مفهوم هنر، مانند بسیاری از مفاهیم و فعالیتهای انسانی، در طبیعت ما نهادینه شده است.
-
هنرهای هفتگانه
هفت هنر اصلی که با نام هفت هنر ارسطو نیز شناخته میشوند ، عمده ترین زیر شاخههای هنر را تشکیل میدهند.
با آنکه زیرشاخه های هنر دنیایی وسیع و متفاوت از یکدیگر را تشکیل میدهند اما قطعا اشتراکات فراوانی هم با یکدیگر دارند.
فهرست هنرها
- هنر اول: موسیقی( خوانندگی-نوازندگی و آهنگسازی و…)
- هنر دوم: حرکات نمایشی و رقص( اپرا ،سیرک و…)
- هنر سوم: هنرهای ترسیمی، (نقاشی، خطاطی ، طراحی ، عکاسی و …)
- هنر چهارم: انواع هنرهای تجسمی، (معماری، مجسمه سازی، شیشه گری، طراحی لباس و…)
- هنر پنجم: ادبیات (نویسندگی، شامل شعر، داستان، فیلمنامه و…)
- هنر ششم: هنرهای نمایشی (تئاتر ، نمایش خوانی و …)
- هنر هفتم: سینما( بازیگری ، کارگردانی و…)
وجه مشترک هنرهای هفت گانه
۱ تخیل به عنوان مهمترین عامل در شکل گیری آثار هنری به شمار می رود ، هرچه هنرمند حس تخیل بهتری داشته باشد آثار او در بین سایر هنرمندان شاخص تر می شود.
۲ احساسات و عواطف هنرمند ، وجه اشتراک آثار هنری در این است که بیشتر این آثار بر اساس عواطف و احساسات هنرمند شکل می گیرد و کمتر تفکر منطقی و عقلانی در پیش زمینه آثار هنری دخالت دارند . این بدین معنی نیست که هنرمند از عقل ، شعور و درک خود در خلق آثار استفاده نمی کند ، به عبارتی یعنی احساسات هنرمند بر جنبه های فکری در ابتدای شکل گیری طرح او برتری می یابد.
۳ منشوری بودن و چند معنایی بودن آثار هنری ، این بدین معنی است که وقتی هنرمند اثری را خلق می کند هرکس که در مقابل آن قرار می گیرد با توجه به تفکرات و احساسات خود می تواند برداشت متفاوتی از آثار هنری داشته باشد . بدون شک وقتی یک اثر هنری از عواطف و احساسات هنرمند شکل می گیرد نمی تواند معنایی تک بعدی داشته باشد و استنباط از آن متفاوت می شود.
محتوای پیشنهادی: “راهنمای خرید عایق صوتی برای فضاهای هنری”
-
هنر اول : موسیقی
انسانها در مناطق گرم و سرد و نیزار زندگی میکردند، هنگامیکه بادی میوزید از بالای نیها صدای خوشایندی میشنیدند و بدین ترتیب متوجه استفاده از نیها بدین منظور شدند. به همین صورت بشر در آن دوران برای نخستین بار از نی، آلت موسیقی ساخت.
طبق اسناد تاریخی سازهای موسیقی در تمدن های اولیه مشاهده شد. بنابراین میتوان این چنین گفت این هنر سابقه ای به قدمت تاریخ تمدن دارد.
موسیقی در واقع هنر ترکیب صدا و سکوت، زیر و بم، ریتم و کلام است که نشانی از احساسات درونی دارد.
به همین سبب است که موسیقی را زیرشاخه محتوای عایق صدا فرهنگی هنری قرار دادهایم. موسیقی هنر اصوات است.
-
هنر دوم: حرکات نمایشی( عمدتا رقص)
هنرهای نمایشی شامل: انواع رقص، شعبدهبازی و تردستی، آوازخوانی، نمایشهای سیرک (بندبازی، معرکه گیری، کار با حیوانات و نمایشهای پهلوانی) و سایر هنرهای مشابه است.
شروع این هنر را میتوان به قرن 6 قبل از میلاد نسبت داد، نمایشهای تراژدی و شادی نامه که ریشه در آئینهای مذهبی یونان باستان داشتند را میتوان شروع این هنر دانست و بعدها در روم باستان مبارزات گلادیاتورها در تئاترهای روم شکل دیگری به این هنر داد. اما امروز این هنر به شکل رقص، اپرا و سیرک درآمده است.
این هنر هم مانند موسیقی، نیازمند برقراری ارتباط از طریق صدا و ابزار موسیقیایی است . پس قطعا نیازمند عایق صدا فرهنگی هنری نیز هست.
-
هنر سوم : هنرهای ترسیمی
شاید هنرهای ترسیمی را بتوان از نخستین هنرهایی دانست که در طی تاریخ از تخیل بشر بروز پیدا کرد و حاصلش سنگ نوشتهها ، حکاکیها و نقاشی های بدوی به جامانده بر سنگها و غارها شد.
هنر ترسیمی، با ایجاد نگاره های مختلف از طریق به تصویر کشیدن زوایای مختلف یک موضوع واحد یا در بعضی موارد تلفیق موضوعات با یکدیگر، مفهوم خود را به مخاطب القا می کند.
به عبارت دیگر هنر ترسیمی را با عنوان هنرهای بصری یا هنرهای دیداری نیز می شناسند.
هنرهای نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، کلاژ، عکاسی و خطاطی همچنین هنرهایی که در رسته ای از این قالبها خود را جای می دهند را، می توان به عنوان یک هنر ترسیمی تلقی نمود.
در واقع هنرمند در هنر ترسیمی در تلاش است، با استفاده از ابزار هنری و رسم، که فرمی دیگر از هنرهای تجسمی نیز محسوب می شود، مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب بیان کند.
-
هنر چهارم : هنر تجسمی
هنرهای تجسمی که با عنوان هنرهای بصری یاد میشوند، هنرهای مبتنی بر حس بینایی مانند نقاشی، مجسمهسازی، طراحی، طراحی محصول، چاپ دستی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، سرامیک، صنایع دستی (نه هنرهای سنتی)، ویدئو، فیلمسازی، معماری و طراحی داخلی است. اما برخی از این دسته از فعالیت های هنری در دسته های دیگر جای میگیرند بنابراین میتوان این چنین گفت هنر چهارم بسیار گسترده است. همچنین هنرهای تجسمی شامل گروه دیگری با عنوان هنرهای کاربردی مانند طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی داخلی و هنر تزئینی میشود.
-
هنر پنجم: ادبیات
هنر پنجم را میتوان معرف فرهنگ، آرمان ها و تفکرات یک جامعه دانست. به طور کلی ادبیات عبارت است از آنگونه سخنانی که از حدّ سخنان عادی، برتر و والاتر بوده است و مردم، آن سخنان را در میان خود، ضبط و نقل کردهاند و از خواندن و شنیدن آنها دگرگون گشته و احساس غم، شادی یا لذّت کردهاند.
در معنای لغوی کارشناسان حوزه ادبی جهان، ادبیات را “دانش فرهنگی” ترجمه کردهاند. هنرهایی همچون نویسندگی، شعر، داستان، سفرنامه، فیلمنامه و بسیاری از مشتقات دیگر در این زمینه از هنر را می توان جزئی از هنر ادبیاتی نامید.
ادبیات از گذشته بهترین راه برای انتقال احساسات و ایجاد ارتباط بین انسانها بوده است. بشر در طول تاریخ جلوه های جدیدی به زندگی خود می دهد و این امر تنها با ادبیات میسر می شود. ادبیات به عنوان دانش فرهنگی در جهان شناخته می شود و شامل هنرهایی همچون نویسندگی، شعر، داستان، سفرنامه، فیلمنامه می باشد. ادبیات مفاهیم جسمانی و روحانی انسانها را در زندگی روزمره منتقل می کند. این مفاهیم، حس کردن، اندیشیدن و نوشتن را در بر میگیرد.
-
هنر ششم:هنرهای نمایشی
هنرهای نمایشی شکلی از هنر است که برخلاف سایر هنرها، هنرمند در آن با استفاده از بدن و فیزیکِ خود در وهله نخست و سپس بهرهگیری از امکانات دیگر به خلق هنر خود میپردازد. هنر دوم (رقص و حرکات نمایشی) و هنر ششم (تئاتر و هنرهای نمایشی) شباهتهایی به هم دارند و در عین حال با هم متفاوت هستند.
هنرهای نمایشی شامل: تئاتر اپرا، (اجرای زنده و عروسکی)، داستانگویی، تعزیه خوانی و سایر هنرهای مشابه است.
-
هنر هفتم : سینما
سینما نقطه عطف و تکامل تمامی هنرها در کنار یکدیگر است .
کلمه سینما در اصل واژهای است یونانی به معنای حرکت، اما در اصطلاح، سینما، هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل میکند.
در واقع سینما تلفیق صنعت، فن و تکنیک است. امروزه این هنر وسیله ای برای دستیابی به اهداف کشورها استفاده میشود.
هنرهای نوین
هفت مورد هنری که ذکر شد ، را میتوان هنرهای هفتگانه اصلی دانست که از زمان ارسطو تا به امروز آثار متعددی تحت هر دستهی آن تولید شده است ، اما در عصر جدید افراد متفاوتی به صورت غیررسمی هنرهای مختلفی را به این لیست اضافه کردهاند، هنرهای از قبیل:
طراحی های کامپیوتری مثل بازیهای ویدیویی
روابط عمومی (روزنامه نگاری، خبرنگاری، تبلیغات و در مجموع رسانه)
دوبله
و…
-
هنرمند کیست؟
در ارتباط با فرهنگ و هنر گفتهایم و حال نوبت به هنرمند میرسد. به طور کلی شاید بتوان گفت هنرمند کسی است که اثری را برای نخستین بار خلق میکند ، بدون تقلید. اگرچه امروزه لفظ هنرمند بیشتر برای فعالان برخی از شاخه های هنر به کار میرود اما در واقع هر شخصی که اثر هنری را بیافریند هنرمند است.
ریشه کلمه هنرمند به زبان پهلوی بازمیگردد . پسوند وند که نمایانگر دارندگی است با اتصال به کلمه هنر ترکیب هنروند را به وجود آورد که در دست زمان به کلمهی هنرمند تبدیل شد.
-
تاثیر ورزش بر هنرمندان
ورزش یک پدیده اجتماعی است و هیچ پدیده اجتماعی، جدا از هنر نیست.
” اگر فعالیت ورزشی دارای تنها یک عنصر اساسی و انکار ناپذیر باشد این عنصر حرکت است.عمل ورزشی به هر حال همیشه عملی است که با حرکت انطباق می یابد و در آن جذب می شود. احساس ورزشکار در زمان مصرف نیرو در واقع ارتباط با عنصر طبیعی و نوعی یگانگی عمیق میان جسم و روان است.
آنچه مسلم است نیاز به زیبایی و حرکات منظم – ریتم – هارمونی، هماهنگی و جستجوی عوامل تشویق کننده به حرکت مانند توپ، موج، دریا، باد، جاده و غیره انگیزهها هستند. در ورزش زیبایی جستجو می شود و هنر خود زیبایی است. در ورزش ” فردیت انسان متحرک می شود و هنر خالق تحرک است این تحرک می تواند شخصی و یا اجتماعی باشد. اگر به زمانهای قدیم باز گردیم می بینیم تنها عواملی که از ابتدای پیدایش بشر با انسان نخستین همراه بوده هنر و ورزش است. اگر چه فعالیت ورزشی از نقطه نظر بیانی یک عمل جسمی و مادی است اما قبل از هر چیزی ارج دادن به خویشتن و شناخت خویش است. شک نیست که در رفتار انسانی شخصیت نقش اساسی دارد.
ورزش در وهله اول تمایل خویش است و بیان احساس بودن و پیش از این کشف وجود و آشنایی با خود و در مراحل بعدی گرایش به تحقق بخشیدن.
-
تاثیر هنر بر کودکان
همانطور که در تعریف هنر گفته شد ؛ هنر خلق اثر برگرفته از تخیل بشر است و تخیل توانایی تصور به شرایطی خارج از امکانات کنونی است . اجتماع این دو خاصیت در یک شخصیت سبب میشود پیشرفت همگانی جوامع خواهد شد.
تحقیقات نشان می دهد که یک کودک که در معرض هنر قرار دارد، توانایی ویژه ای برای تفکر خلاقانه ، اصیل بودن، کشف، نوآوری و خلق ویژگی های هوشی دارد که نگرش های کلیدی برای موفقیت فردی و رفاه اجتماعی در قرن بیست و یکم است.
در اعصار جدید که چالشهای جوامع شکلی نو به خود گرفتند میتوان گفت که راهحل مشکلات و مهیا شدن پیشرفت های مختلف ، همین تخیل و متعلقات ان است. برای همین است که امروزه مهدکودکها و مدارس هنر را در برنامهریزی آموزشی خود قرار دادهاند.
اما اگر بخواهیم به طور خلاصه ، تاثیرات هنر بر کودکان را بررسی کنیم میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد:
1 :: هنر باعث رشد خلاقیت در کودکان می شود.
2 :: هنر اتصالات عصبی در کودکان را تقویت می کند.
3 :: هنر مهارت های حرکتی در کودکان را برانگیخته میکند.
4 :: خط خطی کردن یک پیش نیاز نوشتن در کودکان است.
5 :: هنر توانایی های حل مسئله را توسعه می دهد.
6 :: هنر کمک می کند تا کودکان خود و جهانشان را درک کنند.
پس از این تعاریف کلی به بحث عایق صدا فرهنگی هنری خواهیم رسید.
عایق صدا فرهنگی هنری
- مثل کافه کتابها ، کافه سفال
مکانهایی مثل کافه کتابها، کلاس های هنری از قبیل سفالگری و کافه های هنری ، که شلوغی و صدای بلند جمعیت فضای بیرون و موسیقی ای که پخش میشود، نباید برای هنرجوها آزاردهنده باشد و فضا نیازمند سکوت نسبی است.
عایق صدا کارگاه های هنری
فضایی مثل کارگاه های هنری دیگر که در خود کارگاه صدای بلندی تولید میشود اما هنرجو نیازمند تمرکز و سکوت است .
عایق صدا اتاق فرار
یکی دیگر از فضاهایی که در ظاهر خارج از این دسته است، اتاق فرار است. فضاهایی مثل اتاق های فرار ، که کارکردشان بر اساس پخش صداهای بلند هست و به علاوهی آن، جایی است برای تخلیهی هیجانات شرکت کنندهها
در نهایت ، می بینیم که فصل مشترک تمام این فضاها در آن است که یک صدای تولیدی چه در داخل و چه در خارج از فضا ، نیازمند کاهش و حتی حذف شدن است. پس همگی نیازمند استفاده از انواع عایق صدا فرهنگی هنری هستند.
عایق صدا کارگاه
یکی از بهترین روش های کنترل میزان صدا در تمام محیط های بالا، استفاده از انواع عایق های صوتی است. داشتن علم و اطلاعات اولیه درباره ی هر موضوعی ، به شناخت آگاهانه در انتخاب درست به شما کمک میکند. علم صدا هم شامل همین موضوع شده و دانستن آن باعث میشود که شما آگاهانه محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و صدا را در فضا به بهترین نحو کنترل کنید. کنترل صدا در فضاهای مختلف وابسته به عوامل متفاوتی است ؛ از سازه ساختمان تا مبلمان فضا ؛ همگی در میزان صدا موثرند .
نکات ذکر شده ، بخشی از نکات کاربردی علم صدا است که دانستن آن ها سبب بهره وری بهتر فضای شما میشود…
عایق صدا حسینیه
- بیشترین انتقال صدا در گوشه های فضا رخ میدهد چرا که ستون های ساختمان منتقل کننده های صدا هستند.
- مبلمان داخل فضا ، به نوعی جذب کنندهی صداها هستند .
- استفاده از وسایلی مثل چوب لباسی پر از لباس یا کتابخانه در کاهش میزان صدا بسیار موثرند.
- وجود فرش ، موکت و … در کاهش میزان صدا و اکوی صدا نقش دارد .
- وجود اجسام صیقلی مثل آینه ، بوفهها ، سرامیک و… سبب پخش صدا در محیط میشود.
این نکات گفته شده، وابسته به جزییات فضای شماست .
محل میز کار شما در اتاق ، کمد ، سیستم های صوتی و تصویری و … در انتخاب متریالی که مناسب فضای شما باشد ، تاثیر بسزایی دارند. اما از آنجایی که ویژگی های هر فضا با توجه به سلیقه ی شخص متفاوت است .
ما در کانال آپارات، به صورت خیلی جامع و مفصل این نوع عایق کاری فضاها را توضیح دادیم شما می توانید داخل کانال ما این ویدیوها را مشاهده فرمایید.