تا به حال در بخش های قبل ،با مراحل مهمی در ضبط و تولید پادکست و نکاتی در ارتباط با شنیدن پادکست آشنا شده‌اید. در این بخش قصد داریم ،مزایا و معایب تولید پادکست به عنوان یک پادکستر و مزایا و معایب شنیدن پادکست به عنوان یک شنونده را بیان کنیم.

مزایا و چالش های تولید و شنیدن پادکست

امروزه پادکست یکی از محبوب ترین روش های ارتباطی در حوزه‌های مختلف و با کاربری‌های مختلفی مثل آموزش، سرگرمی، قصه گویی و… می‌باشد. از همین رو هم پادکستر و هم شنونده با مزایا و معایب متفاوتی در این حوزه روبرو هستند.

 

بخش اول: مزایا و معایب تولید پادکست

 مزایای تولید پادکست

مزایا و معایب تولید پادکست

 

  1. ایجاد ارتباط صمیمی با مخاطب

شما به عنوان یک پادکستر همواره در حال برقراری ارتباط شفاهی با مخاطبین خود هستید . اگر در طی این ارتباط ، محتوا با لحن صمیمی به شنوندگان منتقل شود، به مرور زمان شاهد صمیمیت ایجاد شده میان خود و شنوندگانتان هستید. این اتفاق باعث تبدیل این شنوندگان ساده به مخاطبین دائمی و پروپاقرص شما می‌شود. گاه این اعتماد میان گوینده و شنونده آنقدر زیاد می‌شود که مخاطب بر اساس گفته‌های گوینده تصمیم مهمی گرفته که این تصمیم حتی زندگی‌اش را تحت شعاع قرار می‌دهد . پس همیشه باید به این نکته توجه کرد که جلب اعتماد شنوندگان یکی از مهمترین اصل‌های تولید پادکست که ضروری است مورد توجه قرار بگیرد تا مزایای حاصل از آن هم به وجود بیایند.

 

  1. لحن عامیانه

یکی از اصلی ترین مزایای پادکست این نکته است که برخلاف محتواهای متنی ، در پادکست الزامی برای کتابی و رسمی بودن وجود ندارد، و این آزادی عمل در نوع متن سبب روایتگری بهتر و صمیمیت بیشتر بین گوینده و شنونده خواهد شد. همچنین در تولید پادکست نیازی به حفظ کردن کامل متن نیست و میتوان با داشتن تسلط نسبی بر متن، از روی نوشته‌ها خواند. در نتیجه‌ی تمام این عوامل بیان شما و طریقه ارتباط گیری شما و شنونده ارتقا پیدا کرده ، پس شنوندگان پادکست شما هم افزایش پیدا می‌کنند.

 

  1. تولید پادکست به عنوان شغل اصلی یا جانبی

با اینکه اکثر پادکسترها به تولید پادکست به عنوان یک شغل دوم و یا حتی فعالیتی تفریحی نگاه می‌کنند؛ اما اگر در این حوزه وقت کافی سپری کنید و متن و محتوای تولیدی شما از کیفیت و استانداردهای نسبی برخوردار باشد، شک نکنید که حوزه پادکست را هم می‌توانید به عنوان شغل اصلی انتخاب کنید و هم از این طریق می‌توانید کسب درامد خوبی داشته باشید.

 

  1. پادکست به عنوان بستری برای افزایش مخاطبان

همانطور که انتشارات‌ها برای جذب مخاطب بیشتر دست به تولید کتاب های صوتی می‌زنند، شما هم به عنوان فردی که صاحب یک کسب و کار هستید می‌توانید به تولید کردن محتواهای صوتی در حوزه خود فکر کنید. تولید پادکست می‌تواند به راحتی تعداد زیادی مخاطب را برای شما به ارمغان بیاورد و این شنوندگان را به مشتریان بالقوه شما تبدیل کند. البته ناگفته نماند که برای اینکه مخاطبین شما را دنبال کنند، باید ثابت قدم باشید، چرا که یکی از آسان ترین روشهای جذب مخاطب در فضای مجازی تداوم در تولید محتواست. اگر  برنامه ریزی دقیق و تقویم محتوایی مناسبی برای خود تهیه کنید؛ بسیار زود به نتیجه مطلوب خواهید رسید. پس یکی دیگر از فواید تولید پادکست بدست آوردن مخاطب جدید برای وب سایت یا برند یک کسب و کار است.

 

  1. کاهش هزینه های تولید و توزیع محتوا

ما این موضوع را انکار نمی‌کنیم که برای تولید محتوای حرفه ای، ضروری است تا کمی هزینه کنید.مثل هزینه لازم برای تهیه لوازم اولیه و جانبی مربوط به تولید پادکست. اما این نکته را هم خاطر نشان می‌کنیم که شما بدون تجهیزات و حتی با تلفن همراه به تنهایی و بدون هزینه خاصی، می‌توانید پادکست تولید کنید. 

 


مقاله پیشنهادی:  “ساده‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات اولیه پادکست”


 

 

چالش های ضبط پادکست

 

معایب تولید پادکست

  1. محدود بودن مخاطبین

شاید یکی از معایب پادکست، کمتر بودن مخاطبین آن به نسبت رادیو و تلویزیون باشد؛ اما بیایید از دریچه‌ای جدید به ماجرا نگاه کنیم:

شاید تعداد مخاطبان پادکست کم باشد، اما همین مخاطبین به ظاهر کم خود به تنهایی، دایره وسیعی از شنوندگانی هستند که روز به روز هم به تعدادشان اضافه خواهد شد و البته مخاطبین شما علاقه مندان واقعی به محتوای پادکست شما هستند . این نکته رو همیشه در نظر داشته باشید که تعداد کمی از مخاطبین وفادار در کفه‌ی ترازو وزن بیشتری به نسبت چندصد مخاطب گذرا دارد.

 

  1. مشکلات دسترسی به فایل‌های پادکست‌

هرچند که فایل های صوتی را میتوان در فرمت های متفاوتی ضبط کرد اما این امکان خود تبدیل به یکی از معایب پادکست‌ها شده است  . اما چرا؟

چرا که همین سبب می‌شود تعداد زیادی از مخاطبین یک پادکست به دلیل ناهماهنگی فرمت فایل با سیستم‌های مختلف، قید شنیدن پادکست موردنظر را زده و در واقع با این مشکل ممکن است؛ بخش زیادی از شنوندگان خود را از دست بدهید.

 

  1. هزینه‌ی تولید

درست است که در بخش مزایا گفته‌ایم، پادکست را حتی میتوان با تلفن همراه هم ضبط کرد؛ اما اگر همانطور که پیش از این در مقاله تجهیزات پادکست گفته‌ایم؛ به هر حال کمی هزینه کردن، هم با سودی که از طریق این افزایش کیفیت حاصل می‌شود ، جبران خواهد شد .

 

  1. جامعه‌ی هدف محدود

شاید یکی از بزرگترین ایرادات پادکست این باشد که شما فقط توانایی جذب مخاطبینی را دارید که می‌توانند به اینترنت متصل شوند. درواقع کسانی که به اینترنت و گاهی اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند و همچنین افراد ناشنوا یا افرادی که دستگاه پخش مناسبی ندارند، هیچ گاه به مخاطبین شما تبدیل نخواهند شد؛ مگر با استفاده از روش‌هایی متفاوت و جدید.

 

  1. احتمال زیر پا گذاشتن قانون کپی رایت

اصولا در ایران قانون کپی رایت به درستی رعایت نمی‌شود و این اتفاق گاه دردسرساز خواهد شد. برای مثال در بسیاری از پادکست‌ها یک موسیقی معروف را می‌شنویم، که در پادکست هیچ اشاره‌ای به نام سازنده اثر نشده و یا گاهی در شرایط بدتر از محتوای دیگران دقیقا و بدون هیچ تغییری استفاده شده و نامی هم از منبع اصلی اثر آورده نشده است. 

 برخی اوقات هم ممکن است که اطلاعات محرمانه مهمان برنامه افشا شود و یا متاسفانه از محتوایی سوءاستفاده شود. تمامی این اتفاقات به نوعی نقض قانون کپی رایت هستند.

 

همانطور که گفته شد ، مزایا و معایب تولید پادکست کم نیستند . اما شما باید در این مسیر به فکر افزایش نکات مثبت و کاهش نکات منفی پادکست خود باشید ؛ تا شنوندگان وفاداری کسب کنید.

 

بخش دوم:  مزایا و چالشهای شنیدن پادکست

مزایا و معایب تولید پادکست و شنیدن

 در بخش پیشین به مزایا و معایب تولید پادکست اشاره کردیم. در این بخش قصد داریم که نکات مثبت و منفی شنیدن پادکست را بیان کنیم.

مزایا شنیدن پادکست

  1. رایگان بودن

اگر از تعداد محدود پادکست‌هایی که برای شنیدن آن‌ها باید هزینه پرداخت، چشم‌پوشی کنیم، باید گفت که دسترسی و استفاده از بیش از 90 درصد پادکست‎‌‌‌ها به صورت رایگان هست و  تنها هزینه برای شنیدن پادکست‌ها، هزینه اینترنت شماست نه هیچ هزینه دیگری. 

 

  1. دسترسی و استفاده بسیار آسان

دسترسی به پادکست‌ها تنها با چند کلیک ساده اتفاق می‌افتد و البته که این دسترسی حتما نیازمند به اینترنت هم هست. اما اگر از اپلیکیشن های پادگیر استفاده کنید؛ کار شما بسیار راحت‌تر خواهد شد و به راحتی در هر موقعیتی می‌توانید به پادکست مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

 

  1. تنوع بسیار بالای موضوع های پادکست

یکی دیگر از مزایای پادکست تنوع موضوع است و این یعنی شما در ارتباط با هر موضوعی می‌توانید چندین و چند پادکست پیدا کنید. حتی اگر موضوع مورد علاقه شما بسیار خاص و کمتر شنیده شده باشد.

توجه داشته باشید، اگرچه ما این نکته را در بخش مزایای شنیدن پادکست بیان کردیم؛ اما اگر این تنوع موضوع سبب به هم ریختن ذهن شما و گم شدن در دنیای موضوعات مختلف شود؛ قطعا میتوان آن را از چالش‌های شنیدن پادکست شمرد.

دو محتوا از محتواهای پیشین ما یعنی مقاله‌های پرشنونده‌ترین پادکست‌های فارسی و انواع پادکست ، به صورت گسترده به این موضوع پرداخته‌اند.

 

  1. تولیدات بدون وابستگی و تعلق

از آنجایی که اکثر پادکست‌ها به صورت خصوصی تولید و منتشر می‌شوند؛  وابسته به گروه و متد خاصی نیستند.

البته درست است که برخی از سازمان‌ها هم برای رشد و توسعه خود به سمت تولید پادکست روی آوردند ؛ اما در کل پادکست‌هایی که تولید می‌شوند، اگر  متعلق به سازمان خاصی نباشند، سانسور خاصی بر محتوای آنها اعمال نشده و پیرو چهارچوب و ضوابط سختگیرانه خاصی هم نیستند و شما به عنوان شنونده می‌توانید با اشتیاق این محتواهای صوتی را دنبال کنید. این نکته را میتوان از عناوین مشترک در فهرست مزایا و معایب پادکست دانست ؛ بنابراین انتخاب اینکه این نکته مثبت است یا منفی به شما بستگی دارد.

 

  1. نبود محدودیت در لحن ، زبان ، لهجه و قالب

در پادکست، گوینده پیرو هیچ محدودیتی برای زبان و لحن و لهجه نیست و می‌تواند مطابق سلیقه خود پادکست‌ را تولید کند. البته که این تنوع و دخالت سلیقه‌ها در تولید پادکست یکی از اصلی ترین جذابیت‌های این حوزه است. علاوه بر این باید این نکته را هم اضافه کرد که زمانی که پادکستر با لحن و لهجه خود، و حالتی صمیمی، یک اتفاق یا خاطره را تعریف می‌کند ، حس صمیمیت به شنوندگان القا شده و به این ترتیب آنها به شنوندگان پیگیر پادکست تبدیل خواهند شد.

 

  1. بهره‌وری زمان‌های مرده

بگذارید اینطور بگوییم: همانطور که میدانید پادکست‌ها فایل‌های صوتی کم حجمی هستند که آن‌ها را حتی به صورت آفلاین (اگر از قبل دانلود شده باشند) می‌توانید بشنوید، پس این محتواهای صوتی بهترین گزینه برای استفاده در زمان های مرده هستند. این مورد از مهمترین مزایا شنیدن پادکست است.

 

  1. یادگیری بیشتر موضوعات مورد علاقه

پادکست به نوعی آموزش غیر مستقیم به حساب می‌آید؛ مخصوصا برای آن دسته از دوستانی که حوصله تمرکز چند ساعته بر یک موضوع خاص را ندارند. از آنجایی که شنیدن پادکست‌ها محدود به زمان و فعالیت خاصی نیست، می‌توانید در هر زمان و مکانی که دوست داشتید از این محتواها استفاده کنید.

 

ساخت پادکست چالش

 

  1. کیفیت بالای پادکست

فضای رقابتی میان پادکست‌های فارسی سبب سختگیرتر شدن شنوندگان شده و به همین دلیل پادکسترها هم ناچار هستند، تا کیفیت محتوا و عرضه محتوا را بالا برده، تا مخاطبین خود را حفظ و مخاطب جدید را جذب کنند.

 

  1. پادکست، صحبت مشترک می‌آورد

در میان فهرست مزایا و معایب تولید پادکست یا شنیدن آن ،این مورد را میتوان از مهم‌ترین موارد شمرد. هرچند که ما این نکته را توضیح نخواهیم داد تا خودتان تجربه کنید، چرا که تا تجربه نکنید، متوجه این توضیحات نخواهید شد . تنها چیزی که میگوییم این است که فرض کنید در جمعی نشسته‌اید و صحبت از موضوع خاصی بشود که شما پیش از این پادکستی درباره آن شنیده‌اید و …

 

  1. بدوی بودن فضای کاربری به نسبت دیگر محتواها

برای گوش کردن به پادکست ابدا نیازی به آموختن تکنولوژی خاص و یا دسترسی به ابزاری خاص نیست. امروزه پادگیر های فارسی کار را برای شنوندگان بسیار آسان کرده‌اند و تنها کافی است که شما فایل یا موضوع مورد نظر خود را پیدا کنید و با فشردن دکمه پلی به راحتی این فایل را بشنوید.

 

  1. قابلیت شنیدن چندباره

پادکست‌ها را می‌توانید از لحاظ زمانی جلو و عقب برده یا یک قسمت را چندین و چندبار گوش دهید، تا کاملاً متوجه موضوع بشوید. خبر خوش دیگر این است که در پادکست‌ها خبری از پیام های بازرگانی وقت و بی وقت نیست.

 

  1. تقویت مهارت شنیداری و افزایش تمرکز

از آنجایی که حین شنیدن پادکست،ذهن ما شروع به تصویرسازی درباره شنیده‌ها میکند؛ پس شنیدن پادکست هم قوه تخیل را تقویت می‌کند.و هم مهارت‌های شنیداری را بهبود می‌بخشد و هم تمرکز را افزایش می‌دهد.

 

  1. آزادی عمل در شنیدن پادکست

پادکست‌ها پیش از آنکه به گوش ما برسند، ضبط و در اینترنت منتشر شده‌اند و بهره بردن از آن‌ها وابسته به زمان خاصی نیست. درست برعکس برنامه‌های رادیویی که برنامه پخش مشخص و زمان مشخصی دارند.

 

  1. کنجکاوی را آسان می‌کند

زمانی که وارد برنامه‌های پادگیر می‌شویم و کمی در فضای آن‌ها جستجو می‌کنیم، با موضوعات متنوع و جدیدی آشنا خواهیم شد و ممکن است در همین بین معلومات جدید و دانسته‌های جدیدی از این راه به ذهن ما افزوده شود .

 

  1. پادکست‌ها می‌توانند تجربه‌ی شخصی باشند.

اکثر پادکست‌ها بر اساس تجربه شخصی هستند .بنابراین اگر شما به پادکست های مرتبط با موضوع مورد علاقه خود گوش کنید ، با مسیر پیش روی خود و چالش‌ها و موانع آن آشنا خواهید شد.

چالش پادکست

 

معایب شنیدن پادکست

  1. پادکست‌ها ، صوتی هستند

 این نکته را میتوان نکته مشترک در لیست مزایا و معایب تولید پادکست و شنیدن آن دانست.  صوتی بودن پادکست‌ها جزئی از مزایای مهم آن‌ها محسوب می‌شود. اما اگر موضوعی نیاز به تصویرسازی داشته باشد، این مزیت پیشین حالا تبدیل به یکی از اصلی‌ترین معایب پادکست خواهد شد.

 

  1. اختصاصی بودن بسترهای پخش پادکست

برخی از پادکسترها ، اپیزودهای خود را تنها در پادگیرهای مخصوصی منتشر می‌کنند و این عمل باعث کاهش دسترسی مخاطب به این پادکست خواهد شد.

ما در یکی از محتواهای پیشین انواع نرم‌افزارهای پادگیر کاربردی و محبوب را معرفی کرده ایم.

 

  1. امکان انتشار محتوای غلط

پیش از این گفته‌ایم که پادکست‌ها به هیچ نهاد و ارگانی وابسته نیستند. این موضوع همانقدر که مزیت شمرده می‌شود، یکی از معایب هم محسوب می‌شود. چرا که هنگامی که هیچ نظارتی بر محتواها نباشد امکان انتقال اطلاعات اشتباه از طریق پادکست‌ها ، افزایش پیدا میکند.

 

صفحه مشاوره جامع اتاق و عایق پادکست

مزایا شنیدن پادکست

 

نتیجه‌گیری

و در آخر باید گفت که پس از دانستن مفهوم و تعاریف و چیستی پادکست، هرکسی با مقایسه مزایا و معایب تولید پادکست چه در فرایند تولید و چه به عنوان شنونده، به نتایج متفاوتی خواهد رسید . اینکه کدام مسیر برای شما کارآمد است؛ بستگی به شرایط شخصی و کاری و هدف شما دارد . ما این نتیجه گیری را به شما می سپاریم و طبق روال همیشه از شنیدن نظرات و تجربیات شما در این حوزه خوشحال می‌شویم .

 

 

  • راهنمای محتوای پادکست

با کلیک کردن روی هر عنوان داخل جدول، می‌توانید به مطالب آن،دسترسی پیدا کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده محصولات مرتبط با پادکست کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگه برای عایق‌ فضای کاری خود به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای پر سروصدا به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای هنری به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای ورزشی به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ استودیوت به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد استودیوی خودت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ ماینر به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از دستگاه خودت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!