فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن تخته ای

تومان460,000 تومان

فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن رولی

440,000 تومان1,890,000 تومان

فوم پلی‌اتیلن تقریبا هیچوقت آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مردم با اشکال دیگر مواد بسته‌بندی نظیر فوم پلی‌اورتان و پلی‌استایرن آشنا هستند. پلی‌استایرن به‌طور معمول در فنجان‌ها استفاده می‌شود و عمده محبوبیتش به علت نرم ولی در عین حال با دوام بودنش است.‌ با این حال پلی‌اتیلن از نظر عملکرد و دوام از هر دوی این گزینه‌ها بهتر است. فوم پلی‌اتیلن برخلاف سایر مصالح که کاربرد‌های بسیار خاصی دارند، در طیف گسترده‌ای از کاربری‌ها، هم تجاری و هم مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فوم‌ها خیلی بیشتر از آن چه مردم تصورمی‌کنند رایج و کاربردی هستند؛ از کمک کردن به دستگاه‌ها برای شناور ماندن در آب گرفته تا ایمن نگه داشتن آن‌ها هنگام حمل در آسمان.

فوم پلی‌اتیلن چیست؟

آنچه فوم پلی اتیلن را منحصر کرده و برای انواع کاربری‌‌ها مناسب می‌کند، ساختار سلولی آن است. این فوم دارای ساختار سلولی بسته است. دارا بودن این ساختار به فوم پلی‌اتیلن اجازه می‌دهد که به طور طبیعی میلیونها حباب کوچک ایجاد کند که اگرچه به‌شدت به یکدیگر پیوند خورده‌اند ولی به‌صورت جداگانه نیز مهر و موم شده‌اند. ساختار سلولی بسته فوم آن را در برابر نفوذ آب مقاوم و بسیار محکم می‌کند. این فقط مقدمه‌ای بر تفاوت‌های این فوم با دیگر فوم‌هاست. فوم پلی‌اتیلن همچنین در برابر انواع حلال‌هایی مقاوم است که می‌توانند فوم های مشابه دیگر را از بین ببرند. از دیگر ویژگی‌های این فوم، خاصیت ضد میکروبی آن و جلوگیری از رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها است. فوم پلی‌اتیلن همچنین انعطاف‌پذیری بالایی داشته و دارای خاصیت ارتجاعی است؛ به این معنی که می‌توان آن را به اشکال و اندازه‌های مختلف درآورده و دوباره به شکل اولیه بازگرداند. این را هم در نظر داشته باشید که درحالی که فشرده یا کشیده شده باشد باز هم می‌تواند به طور مؤثر و با مقاومت کافی برای بسته‌بندی مورد استفاده قرار گرفته و از آسیب دیدن کالا جلوگیری کند. این ویژگی به خصوص برای حمل محصولاتی که شکننده هستند مفید است. فوم پلی‌اتیلن ضربه و ارتعاش هنگام جابجایی را جذب کرده و مانع آسیب دیدن محصول می‌شود. قابلیت کشش و تغییر شکل به اشکال مختلف، فوم پلی‌اتیلن را به یک ماده بسته‌بندی فوق‌العاده مفید تبدیل می‌کند. توانایی آن در مقاومت در برابر آب و باکتری ها نیز از دیگر ویژگی‌های مفید آن است.
 
نوع دانسیته G.CM_3 هدایت حرارتی 
فوم پلی اتیلن 0.3 0.030
فوم پلی استایرن 0.015 0.031
فوم پلی اورتان 0.25 0.032
پشم شیشه 0.01 0.034
پشم سنگ 0.03 0.035
پوشش های کنفی 0.17 0.037
یونولیت  0.9 0.098
 

کاربرد فوم پلی‌اتیلن

این فوم عالی است نه‌فقط به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و اضافی‌ای که دارد، بلکه به علت ماهیت همه کاره بودن آن. فوم پلی‌اتیلن در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود تا انواع کاربردها را پوشش دهد. اغلب به‌صورت ورقه‌های نازک یا به‌شکل تخته بزرگ‌تر ساخته می‌شود. ورقه‌ها سپس به‌عنوان مواد عایق یا مواد بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فوم پلی‌اتیلن به علت ماهیت مقاوم در برابر گرمایی که دارد و همچنین مقاومت در برابر نفوذپذیری آب در نتیجه ساختار سلولی بسته، یک محصول ایده‌آل برای بسته بندی است. می‌توان ورقه‌های نازک آن را روی هم قرار داد تا ورقه‌های ضخیم‌تری برای محافظت از اجناس ظریف‌تر ایجاد شوند. از دیگر کاربردهای فوم پلی‌اتیلن می‌توان به قالب گیری سایر محصولات مثل محصولات موجود در اتومبیل‌ها، لوله‌کشی خانه و اسباب‌بازی‌ها اشاره کرد. ویژگی‌های متفاوت بسیاری این فوم را به یک ماده پرتقاضا تبدیل می‌کند؛ برای مثال خاصیت ارتجاعی که سبب می‌شود این فوم، به راحتی شکسته شده و به محصولی جدید تبدیل شود. در حالی که ممکن است این فوم آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگیرد ولی هیچ شکی وجود ندارد که فوم پلی‌اتیلن یکی از بهترین مواد پلاستیکی موجود است که می‌تواند در ایجاد محصولات جدید، عایق بندی محصولات موجود یا حمل ایمن آنها از مکانی به مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این فوم می‌تواند مقاوم در برابر استاتیک، مقاوم در برابر حرارت، با دوام و با انعطاف‌پذیری فوق‌العاده باشد.

 
ماده شیمیایی تغییرات اندازه گیری: تاب تغییرات اندازه گیری : پود تغییرات اندازه گیری: ضخامت آسیب به سطح فوم سرعت جذب ماده
کربن تترا کلراید  8.2 7.7 1.3_  بدون آسیب 16.9
استون 9.5% 4 1.2 3-  بدون آسیب 5.5
امونیاک مایع10% 1.2 2_ 1.5_  بدون آسیب 2.4
الکل اتیل 9.5% 0 0 0.7_  بدون آسیب 3.1
سدیم هیدروکساید 10% 0.2 0.8 0.9_  بدون آسیب 1.9
 لاکتیک اسید 30% 0.2 0.3 0.5_  بدون آسیب 0.4
 کربونیک  اسید 5% 0.4 2.0 2.3_  بدون آسیب 1.9
استیک اسید 10% 0.2_ 2.5 0.1_  بدون آسیب 1.0
هیدروکلریک اسید 10% 0.6 0.5 1.7_  بدون آسیب  0.6
 

انواع فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن به صورت های مختلف در بازار وجود دارد. انواع آن به صورت فوم های رولی، پازلی و لوله ای به فروش می رسند. هر کدام از آن ها در زمینه های مختلف کاربرد دارند و ویژگی های مخصوص به خود را ایفا می کنند. در ادامه می خواهیم به بررسی انواع آن به صورت مجزا بپردازیم.

نوع پازلی فوم پلی اتیلن

شکل آن همانطور که در شکل زیر می بینید شبیه به پازل می باشد. این قطعات را باید در کنار هم قرار داد و با تکمیل کردن و در هم قفل شدن آماده می شوند. اگر بخواهیم در مورد کاربرد این نوع کفپوش ها اشاره کنیم باید بگوییم در کف سالن های ورزشی، مهد کودک ها، نمازخانه و سالن اجتماعات و … بیشتر از این فوم ها استفاده می کنند، مخصوصا در مهد کودک ها به خاطر رنگ های زیبایی که دارد. همچنین سطح آن نرم و فاقد قسمت آسیب زننده به بدن است به همین دلیل مناسب تر برای مهد کودک می باشند. از لحاظ سلامتی آسیب زا نیستند و از موادی ساخته می شوند که از لحاظ بهداشتی دارای تاییدیه هستند. مواد اولیه آن از کیفیت بالایی برخوردار است به همین دلیل دوام آن ها بسیار است. اگر بخواهیم به یکی از ویژگی های خیلی مهم آن اشاره کنیم باید بگوییم چون حالت پازلی دارند در هنگام حمل و نقل به راحتی از هم جدا می شوند و این کار را برای شما آسان می کنند. آن ها را به راحتی می شود شست بدون اینکه نگران تغییر رنگ و آسیب دیدن آن باشید. همچنین می توانید از این نوع فوم بر روی اتاق دیوار خود نصب نمایید تا صدای موزیک بلند از اتاق شما به بیرون نفوذ پیدا نکند.

نوع رولی فوم پلی اتیلن

از جمله ویژگی های فوم پلی اتیلن رولی این است که در برابر سرما و گرما مقاوم هستند. ضد عوامل قارچی و میکروب ها می باشند. حمل و نقل آن ها آسان است. خاصیت عایق صوتی بسیار بالایی دارند. دارای خاصیت ضربه گیری می باشند. اگر شرایط نامساعد مثل بارندگی و … باشد لازم نیست نگران آسیب این نوع از فوم باشید. آن ها در چندین کاربرد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این فوم ها می توانند به عنوان عایق حرارتی، ابزار محافظ در برابر فشار، عایق صوتی و … استفاده شوند. به عنوان عایق های صوتی در کف، سقف و دیوارها به کار می روند. به دلیل خواص مکانیکی برتر، جذب صوت بالا، جذب کم آب و انتقال بخار، عایق حرارتی بالا و مقاومت شیمیایی عالی در بخش های اشاره شده در بالا کاربرد دارند.

نوع لوله ای فوم پلی اتیلن

این نوع از فوم پلی اتیلن بسیار کاربردی می باشد. نوع ساختار آن به گونه ای است که برای عایق کاری حرارتی لوله ها به کار می روند. زمانی که از آن استفاده شود انتقال گرما و سرما کاهش پیدا می کند. به این صورت از هدر رفتن انرژی جلوگیری می شود. ضخامت های انواع آن به گونه ای است که دارای تنوع می باشد و از آن می توانند در لوله ها با ضخامت های مختلف استفاده کرد. قیمت آن پایین است و نصب آن آسان می باشد به همین دلیل در تاسیسات بسیار پرطرفدار است. زمانی که به عنوان عایق برای لوله ها استفاده می شوند هم باعث می شود شما از لحاظ هزینه های سنگین ناشی از مصرف انرژی در امان بمانید و هم در لوله چگالی اتفاق نمی افتد و آسیب نمی بینند. از این طریق هم به شما ضرر مالی وارد نمی شود. پس استفاده از آن ها هر میزان هزینه ای که برای شما به همراه داشته باشد، باز هم از لحاظ اقتصادی به صرفه است. علاوه بر کاربردی که در عایق کاری دارد به علت نوع ساختار آن به عنوان ضربه گیر نیز استفاده می شود. برای لوله های داربست و … استفاده می گردد.

امکانات فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن یک فوم سلول بسته و محکم است. سلول بسته بودن به این معنا است که ساختار آن از میلیون ها حباب تشکیل شده است که این حباب ها به یکدیگر دوخته شده اند و بدین ترتیب ساختار سلول بسته ای را ایجاد کرده اند. هرچه چگالی آن بالاتر باشد این حباب ها کوچک تر می شوند و اثر فوم قوی تر می گردد. این حالت یک مقاومت در برابر آب ایجاد می کند. همچنین به عنوان یک ماده جاذب شوک شناخته می شود و در فونداسیون ساختمان ها به کار می رود. علاوه بر عایق کاری در بسیاری از زمینه های دیگر هم از آن استفاده می شود، مثل بسته بندی و … که ما در این مقاله به نقش آن در عایق کاری اشاره خواهیم کرد. ما در کهن عایق، عایق فوم پلی اتیلن موجود داریم که با مراجعه به سایت می توانید اطلاعات آن و قیمت را ملاحظه فرمایید و با ثبت سفارش در کوتاهترین زمان ممکن آن به دست شما می رسد.

 
مشخصات فنی پلی اتیلن استاندارد  شرح و نتیجه استاندارد
چگالی DIN53420 20-25KGS.M-3
مقاومت کششی DIN53571 660KN.M2 در جهات مختلف
مقاومت کششی طولی و عرضی DIN53571 90% در جهت موافق و 125% در جهت مخالف
عکس العمل تحت بارگذاری و باربرداری DIN53572 احیای 90% ضخامت اولیه ی فوم پس از 24 ساعت درصورتی که تحت 50% فشردگی در دمای 20 درجه محیطی  به مدت 22 ساعت قرار گرفته باشد
مقاومت در برابر پارگی DIN53575 0.5N.MM
مقاومت صوتی DIN4109 UP TO 20 DB
انتقال حرارتی ASTM C_177 0.042W.MK در 25 درجه سلسیوس
میزان جذب اب ASTM C_272-53 0.012 %
فشار تراکم DIN53577 10% فشردگی با تنش 15KN.M2 25% فشردگی با تنش35KN.M2 50% فشردگی با تنش100 KN.M2
مقاومت در برابر رطوبت و مویینگی DIN 53429 BS 3177 مویینگی فوم  بسیار بسیار کم
بازه دمایی عملکرد 40_ تا +90 درجه سلسیوس
مواد شیمیایی فوم پلی اتیلن جاذب جوندگان و حشرات نبوده و در برابر اسیدهای رقیق مقاوم است
ایستایی فوم پلی اتیلن توسط توری های POLY NET  مسلح میشود تا در سطوح عمودی و سقف‌ها مورد استفاده قرار گیرد
 

جزئیات فوم پلی اتیلن

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم فوم پلی اتیلن سلول بسته است و ساختار متقاطع شیمیایی دارد. بسیار با دوام است و ضد آب می باشد. وزن آن سبک است ساییده نمی شود. بی بو است. آلودگی و غبار ندارد. جذب شوک آن عالی است، که این مورد در زمینه ی ضربه گیری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.بسیار مقرون به صرفه می باشد. ضد میکروب است و کپک، قارچ و باکتری ها بر روی آن رشد نمی کنند. مقاومت شیمیایی بالایی دارد، در برابر فرآورده های نفتی مقاوم است. در برابر رطوبت نیز مقاومت دارد و در طیف گسترده ای از دما قابل استفاده است. خواص عالی عایق حرارتی را نیز دارا می باشد و علاوه بر اینکه از آن به عنوان عایق رطوبتی استفاده می شود در برخی موارد به عنوان عایق حرارتی نیز به کار می رود. این خصوصیات اغلب عایق ها است که فقط در یک جهت عمل نمی کنند، معمولا تمام خصوصیات عایقی را دارا می باشند. این فوم را می توان در هر اندازه ی دلخواه برش زد و برای ضخیم تر شدن در کنار هم قرار داد و از آن استفاده کرد و اثر آن را به این ترتیب افزایش داد. خاصیتفوم پلی اتیلن در زمان تولید به گونه ای است که در حین آماده سازی می توان به آن مواد افزودنی اضافه کرد و ویژگی های آن را گسترش داد.

ویژگی های فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن به دلیل ساختار انعطاف پذیری که دارد در خیلی از موارد مورد استفاده قرار می گیرد. آنقدر انعطاف پذیر است که وقتی آن را فشرده می کنید و بعد رها می سازید دوباره به حالت اول خود بازمی گردد و ویژگی های اولیه خود در برابر رطوبت و حرارت را همچنان حفظ می کند. مخصوصا در عایق بندی لوله ها که گرد هستند خیلی کارایی دارند. با این حال در بازار این فوم نسبت به فوم های دیگر کمتر شناخته شده است. برای مثال در برابر پلی استایرن که بسیار شناخته شده است خیلی کمتر آن را می شناسند. در صورتی که بسیار ویژگی های فوق العاده ای دارد. بیشتر به صورت ورق وجود دارد که در هنگام برش در قسمت های ضخیم فرم خود را حفظ می کند. همچنین پلی اتیلن به صورت رول نیز وجود دارد و همانطور که در بالا به آن اشاره شد برای عایق بندی اطراف لوله ها به کار می رود.

معایب فوم پلی‌اتیلن

  • ساخت و پردازش فوم پلی‌اتیلن زمان‌بر بوده و به همین دلیل این فوم‌ها نسبتاً گران هستند. ممکن است شما بتوانید بسته به نیازتان فوم پلی‌اتیلن را با انواع فوم‌های دیگر که قیمت مناسب‌تری دارند جایگزین کنید.
  • فوم‌های پلی‌اتیلن بسته به فرمول آن میتوانند مستعد شکسته‌شدن یا پاره‌شدن باشند. (در دماهای بالای 90 درجه ممکن است بشکنند)
  • موارد بسیاری گزارش شده است که فوم پلی‌اتیلن با کیفیت پایین ساخته شده و در نتیجه مشکلاتی به‌بار آورده است. ما در کهن‌عایق فقط فوم‌های با کیفیت و با ثبات تولید می‌کنیم تا به شما این اطمینان را بدهیم که به هیچ مشکلی برنمی‌خورید.
  • مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت فوم پلی‌اتیلن به‌سختی بازیافت می‌شوند با این حال پیشرفت‌های بعدی در صنعت بازیافت مواد، این امکان را به‌وجود می‌آورند که از این فوم‌ها به طور مجدد استفاده شود.
  • برخی از این فوم‌ها بخارهای سمی آزاد کرده و هنگام احتراق باعث تولید گازهای سمی می‌شوند. بهتر است در مواردی که احتمال احتراق وجود دارد از فوم های دیگر متناسب با نیازتان استفاده کنید.

سوالات پرتکرار

انواع فوم‌های پلی‌اتیلن کدامند؟

فوم‌های پلی‌اتیلن دارای انواع مختلفی از جمله، فوم پلی‌اتیلن تخته‌ای، فوم پلی‌اتیلن رولی‌، فوم پلی‌اتیلن نسوز و فوم پلی‌اتیلن ضد استاتیک هستند.

انواع فوم‌های پلی اتیلن چه قیمتی دارند؟

قیمت فوم‌های پلی‌اتیلن بسته به ضخامت و تراکم فوم در هر متر مکعب متفاوت است. فوم پلی‌اتیلن تخته‌ای قیمتی بین 8000 تومان- 160000 تومان دارد در حالی که فوم پلی‌اتیلن رولی قیمتی در حدود 1300000 تومان دارد. برای اطلاع از قیمت های دقیق با ما تماس بگیرید.

فوم پلی‌اتیلن را از کجا بخرم؟

شما می‌توانید فوم پلی‌اتیلن را از کهن عایق به عنوان مرکز پخش و فروش فوم‌های پلی‌اتیلن خریداری کنید.