در محتواهای پیشین از سری مقاله‌های استریم به موضوعات مهم این حوزه، مانند چیستی استریم، انواع استریم،استریمرهای معروف و … پرداخته‌ایم. در این محتوا می‌خواهیم مسیر درآمدزایی از استریم و روش‌های کسب درآمد از استریم را بررسی کنیم.

درآمدزایی از استریم

همانطور که قبلا اشاره کردیم، استریمرها می توانند از استریم خود درآمدزایی داشته باشند و ما در این مقاله انواع روش هایی کسب درآمد از استریم را مرور خواهیم کرد.

پیش از هر چیز بد نیست که بدانید در سرتاسرجهان حدود دو میلیون نفر ماهانه از توییچ به صورت دلاری درآمدزایی می‌کنند. پس این مسیر دور از دسترس و نشدنی نیست .البته درآمد زایی از استریم در ایران و خارج از ایران کمی تفاوت دارد و این تفاوت در این است که استریمرهای خارجی می‌توانند علاوه بر تولید محتوا با کمپانی های گیم هم همکاری کنند که این امر در ایران تقریبا امکان پذیر نیست. در ادامه این مقاله با روش های درآمد زایی از استریم و بسترهای کسب درآمد از استریم صحبت خواهیم کرد:

 

کسب درآمد از استریم چگونه رخ می‌دهد؟

محبوبیت فناوری استریمینگ تنها به عملکرد شگفت آوری که در جهت انتقال اطلاعات دارد ختم نمیشود؛ بلکه وجود روش‌های متفاوت برای کسب درآمد از استریم هم بر محبوبیت آن افزوده است. همانطور که استریم زنده می‌تواند کاری بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد؛ همزمان می‌توان  با انجام آن کسب درآمد هم کرد! البته باید این نکته را دانست که در آغاز کار در دنیای استریم به درآمدهای قابل توجهی دست نخواهید یافت و برای این امر نیاز دارید که کانال استریم خود را به مرور گسترش دهید و به همین ترتیب، درآمد هم در گذر زمان از راه خواهد رسید.

برای درآمدزایی از استریم، شما نیازمند زمان، انرژی و محتوایی هستید که مردم حاضر به تماشای آن باشند. استریمرهایی که از کار خود به ثروت‌های افسانه‌ای می‌رسند؛ تنها قشر کوچکی از فعالان این بازار به حساب می‌آیند.  در ادامه این مقاله برخی از رایج‌ترین و کم‌دردسرترین راه‌های کسب درآمد از استریم زنده یا لایو استریم را توضیح داده‌ایم و اندکی جلوتر هم به سراغ متدهای نامتعارف‌تر و دشوارتر می‌رویم.

 

روش‌های درآمدزایی از استریم

  1. درآمدزایی از استریم با دریافت حق اشتراک از پلتفرم‌ها

اگر در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توییچ، کانالی فعال داشته باشید و به صورت منظم در این فضا استریم کنید، این پلتفرم‌ها به شما به عنوان صاحب کانال، مبلغی را به عنوان حق اشتراک در تبلیغات آن کانال اختصاص می‌دهد. و شما میتوانید با انتشار ویدیو به صورت فعال از استریمینگ کسب درآمد کنید.

کسب-درآمد-از-استریم

  1. بازاریابی و تبلیغات

کمپانی‌های بازی‌سازی جهت تست و معرفی محصولات خود به گیم‌استریمرها نیاز دارند. از این رو شما می‌توانید به عنوان گیم استریمر درآمد خوبی در این زمینه داشته باشید.

 

  1. استریمر و بلاگری

یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد از استریم، بلاگری است. افرادی که به عنوان بلاگر در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی فعالیت پیوسته دارند، تبلیغات زیادی از شرکت‌ها و فروشگاه‌های لوازم استریمینگ دریافت می‌کنند و از درامد خوبی نیز برخوردار هستند.

 


مقاله پیشنهادی:  “ساخت اتاق استریم گیم “


 

  1. دونیت یک روش کسب درآمد از استریم

دونیت یا دونات، در واقع دریافت مبالغ اهداشده از طرف طرفداران است . اکثر پلتفرم‌های استریم محتوا، به شما اجازه می‌دهند که از طریق دریافت مبالغ اهدایی طرفداران و بینندگان به کسب درآمد بپردازید. این وب‌سایت‌ها معمولا یک سرویس یکپارچه یا حتی «پول‌های مجازی» خاص خود را دارند که کاربران از آن‌ها برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند. خبر خوب اینکه اگرچه در کشور ایران امکان استفاده از سرویس‌های رسمی وجود ندارد، اما شاهد انبوهی سرویس شخص ثالث هستیم که با درگاه‌های بانکی ایرانی سازگاری داشته و دریافت مبالغ اهدایی را آسان می‌کنند.

 

  1. پرداخت‌های عادی کاربران در پلتفرم‌های استریم

دریافت مبالغی که هر از چندگاهی از راه می‌رسند عالی است، اما گزینه بهتر این است که دریافتی مداوم داشته باشید. این پرداختی‌ها معمولا هرکدام چند دلار می‌ارزند، اما اگر تعداد آن‌ها افزایش یابد در نهایت با ارقام خوبی روبه‌رو خواهید بود.

برای به دست آوردن این شکل از حمایت مخاطبان معمولا باید پیش‌نیازهای مشخصی داشته باشید، چرا که پلتفرم‌های استریم زنده این قابلیت را برای اعضای برنامه «تولیدکنندگان محتوا» خود رزرو کرده‌اند. آن دست از پلتفرم‌های استریم که سیستم پرداخت مداوم ندارند هم احتمالا بزودی همین سیستم را در پیش بگیرند، چرا که محبوبیت آن طی سال‌های اخیر شدیدا افزایش داده.

 

  1. درآمدزایی از استریم با تبلیغات

تبلیغات در لایو استریم موضوعی بسیار مهم است و گاهی شکلی جنجال‌برانگیز هم به خوب می‌گیرد. پول‌هایی که از تبلیغات کسب می‌شوند همین حالا نیمی از درآمدهای اینترنتی را به خود اختصاص داده‌اند و فیسبوک و گوگل بزرگ‌ترین بازیگران این حوزه به حساب می‌آیند. اما در دنیای استریم ، تمام پلتفرم‌ها این قابلیت را ندارند که پول تبلیغات را به تولیدکنندگان ارائه دهند. و بسیاری از پلتفرم ها هم هنوز پشتیبانی از سرویس‌های تبلیغات شخص ثالث را آغاز نکرده‌اند. پس برای کسب درآمد از استریم با این روش بهتر است به عضو شدن و فعالیت در یکی از پلتفرم های یوتیوب، فیسبوک و توییچ، فکر کنید.

یوتیوب از تبلیغاتی که پیش از آغاز محتوا و در میانه محتوا به نمایش درمی‌آیند پشتیبانی می‌کند و امکان نمایش تبلیغ به عنوان لایه‌ای اضافه روی تصویر را هم فراهم کرده است. فیسبوک نیز لایوی از نمایش تبلیغات در میانه محتوا پشتیبانی می‌کند، اما تنها در صورتی که به برخی پیش نیازها دست پیدا کرده باشید. و در نهایت، توییچ امکان نمایش تبلیغات درون استریم را مهیا کرده و از سوی دیگر فرصت‌هایی برای استفاده از تبلیغات بومی فراهم آورده است.

البته یک نکته بسیار مهم وجود دارد که باعث می‌شود استفاده از تبلیغات را به عنوان تنها منبع درآمد لایو استریم انتخاب نکنید و آن هم استفاده بسیاری از کاربران از افزونه‌های مسدودسازی تبلیغات روی مرورگرهای وب خود است که مانع نمایش تبلیغات برایشان می‌شوند.

 

درآمدزایی از استریم

 

  1. قرارداد با برندها و اسپانسرشیپ

عقد قرارداد با برندها و اسپانسرشیپ یک راه دیگر برای کسب درآمد از استریم است. در این روش شما می‌توانید قراردادهایی با برندها امضا کنید که برای هر دو طرف نفع دارند. اگر تعداد فالور های  شما در پلتفرم‌های استریم زیاد باشد، برندها معمولا با یک پیشنهاد به سراغ شما خواهند آمد. اما اگر چنین اتفاقی نیفتاد، همواره می‌توانید خودتان آستین را بالا زده و به گفتگو با آن‌ها بپردازید. برخی از فعالیت هایی که زیرمجموعه این دسته قرار می‌گیرند:

 

  • اسپانسرشیپ

 در این روش یک برند اسپانسر تمام استریم‌های شما می‌شوند و برای مثال در عوض لوگوی آن به صورت همیشگی روی تصویر قرار می‌گیرد.

  • بنرها و اشکال دیگر تبلیغات

 این دست از تبلیغات را می‌توان درون استریم‌های کانال یا صفحه پروفایل به نمایش درآورد.

  • محتوای حمایت شده و یا اصطلاحاً اسپانسر شده

از مثال‌های این روش میتوان به زمانی اشاره کرد که توسعه‌دهنده یک بازی به شما پول می‌دهد تا بازی جدیدش را تجربه کرده و آن را به مخاطبان نشان دهید. مخاطبان شما افرادی هستند که توجه برندهای را به خود جلب می‌کنند. بنابراین باید بتوانید به فالوور های زیادی دست پیدا کرده و درکی واضح از شخصیت آن‌ها، تمایلات آن‌ها و مشکلاتی که در زندگی آن‌ها نیاز به حل شدن دارد به دست آورید. در این روش، زمانی کسب درآمد می‌کنید که برندها به شما پول بدهند.

 

  1. فروش افیلیت یا مشارکتی

اگر در یک برنامه افیلیت عضو شوید، این امکان به شما داده می‌شود که هر بار کاربری از طریق لینک شما خریدی انجام دهد شما نیز کمیسیونی از محصول فروخته شده به دست آورید. برخی از اوقات حتی نیازی به تعبیه لینک نیست، زیرا بینندگان با استفاده از یک کد تخفیف یا کوپنی که به شما تعلق دارد قادر به خرید از وب‌سایت یا فروشگاهی که در حال معرفی آن هستید، خواهند بود و شما مجددا به پورسانت خود خواهید رسید.

برای اینکه به بیشترین میزان موفقیت در فروش افیلیت دست پیدا کنید، باید محتوای خود را در بالاترین حد از کیفیت نگه داشته و تنها به معرفی محصولات مرتبط با موضوع کاری خود بپردازید. صرفا برای دستیابی به فروش بالاتر استریم نکنید. متد کسب درآمد از استریم شما باید در اولویتی پایین‌تر از تولید محتوای خوب باشد.

 

  1. ساخت و فروش محصولات مرتبط با برند خودتان

Merch به محصولات جانبی مرتبط با یک برند گفته می‌شود که می‌تواند یک منبع درآمد مهم نیز برای افرادی که محتوای ویدیویی خود را به صورت زنده مخابره می‌کنند، باشد. تی‌شرت، ماگ و اسباب بازی، نوشت افزارها و خیلی چیز های دیگه می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. شما حتی می‌توانید به فروش محصولات دیجیتالی مانند موزیک و کتاب الکترونیکی نیز بپردازید.

 

  1. ساخت فروشگاه آنلاین مخصوص به خودتان

شما می‌توانید در فروشگاه آنلاین خود، یک با چند محصول برای فروش داشته باشید و در استریم‌هایتان نیز به تبلیغ آن بپردازید و به دو روش آن را به فروش برسانید:

  • روش اول 

روش نخست، ایجاد یک فروشگاه اینترنتی است، در این روش تمام کارهای مربوط به تولید، ذخیره‌سازی در انبار و ارسال محصول برای مشتریان توسط خودتان مدیریت می‌شود و شود آن تماما برای خودتان است.

  • روش دوم

در این روش یک شرکت دیگر به تولید و ذخیره‌سازی و عرضه محصولات شما می‌پردازد. شما نیز به عنوان تولیدکننده در این بین سهمی از سود خواهید داشت

هرکدام از این روش‌ها و همینطور دیگر روش‌هایی که به آن‌ها اشاره نکرده‌ایم حاشیه سودی متفاوت خواهند داشت. این تفاوت سود به ‌دلیل نیاز به سطح متفاوتی از دخالت شما در پروسه است. مهم نیست به سراغ کدام متد می‌روید، تجارت مرچ از اهمیت فراوانی برای بسیاری از استریمرها برخوردار است.

 

 

  1. مربی‌گری و آموزش

علاوه بر تمام روش هایی که در بالا ذکر شد، همچنین می‌توان از طریق سمینارها، ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های لایو از این حوزه درآمد کسب کرد.

یکی از محبوب ترین فرمت‌های آموزش امروزی ، برگزاری کلاس‌های آموزشی ۱ به ۱ است .در این کلاس‌ها  دانش‌آموزان شما به اهدافی مشخص دست پیدا کنند، عنوان مثال اگر در بازی خاصی مانند Counter Strike: Global Offensive یا Dota 2 یا هر بازی محبوب دیگری مهارت فراوان دارید، می‌توانید دانش خود را به دیگر بازیکنان منتقل و درآمد کسب کنید و باور داشته باشید که هر کاری که یک مهارت به حساب آید، یک فرصت بالقوه برای درآمدزایی نیز هست.

 

درآمد استریم

سخن پایانی

در پایان باید گفت که روش‌های درآمدزایی از استریم بسیارند. اما لازم است که پیش از قدم گذاشتن در این مسیر دانسته‌های اولیه‌ای درباره این حوزه کسب کرده باشید. با دانستن این نکات اولیه علاوه بر کسب تخصص بیشتر، میتوان درآمد بیشتری هم کسب کرد.

در انتها، امیدواریم

که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. همچنین اگر پیشنهاد و نظری در ارتباط با پیشرفت محتوای ما دارید، ما از شنیدن نظرات شما استقبال خواهیم کرد.

سپاس گزاریم از همراهی شما.

صفحه مشاوره جامع اتاق و عایق استریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگه برای عایق‌ فضای کاری خود به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای پر سروصدا به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای هنری به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ فضای ورزشی به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد فضای مورد نظرت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ استودیوت به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از ابعاد استودیوی خودت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!
اگه برای عایق‌ ماینر به مشاوره آنلاین احتیاج داری، کلیک کن !
بزن بریم !
توی این فرم میتونی اطلاعات مختصری از دستگاه خودت رو وارد کنی تا بلافاصله راهنمایی لازم برات ارسال بشه
اشتراک در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه سایت ما می توانید از ما کد تخفیف بگیرید!
سیاست حفظ حریم خصوصی. این اطلاعات هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود
مشترک شوید!