محصـولات آکـوسـتیک
بــرای سـاخـت پــادکــسـت
پادکست نوعی محتوای صوتی است که در اینترنت منتشر و پخش میشود.
در دسته بندی محتواها به چند دسته از قبیل محتوای صوتی/تصویری و متنی برمیخوریم.
در ادامه خواهیم دید که چطور با در دسترس ترین ابزار و وسایل می توان پادکست را ضبط و منتشر کرد …
یکی از مشکلات رایج در زمینه ضبط محتوا ، چه محتوای تصویری و چه صوتی ، مخصوصا پادکست، وجود صداهای نامناسب محیطی است که هنگام ضبط صدا ناخودآگاه بیشتر به گوش می رسند. از صدای کبوتر لب تراس گرفته تا صدای باد و تیک تاک ساعت و صدای آژیر و بوق ماشین های در خیابان، همه و همه در فرایند ضبط اختلال ایجاد میکنند …
شاید فکر کنیم که برای در امان ماندن از این صداها کافیست که در ساعتی خاص از شبانه روز مثل شب، شروع به ضبط صدا کرد اما به هرحال صداهای مزاحم در هر ساعتی به گوش میرسند. با توجه به رقابتی که در زمینهی محتوا به وجود آمده است ، مخاطب برای سابسکرایب کردن و دنبال کردن محتوای شما(پادکست) ، چند معیار اصولی را در نظر خواهد گرفت، که یکی از مهمترین این معیارها نبود نویز و صداهای مزاحم است.
شاید در وهلهی اول موضوع پادکست مهمترین فاکتور برای دنبال کردن باشد اما شک نکنید که امروزه در هر زمینه و موضوعی چندین و چند پادکست با استاندارد و کیفیت های بالا تولید شده است و این به این معنی است که اگر محتوای شما کیفیت لازم را نداشته باشد ، مخاطب به راحتی جایگزینی برای محتوای شما پیدا خواهد کرد و دنبال کننده محتوایی خواهد بود که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد .
در فرایند تولید پادکست ، برای اینکه بتوان یک خروجی صدای خوب داشته باشیم ، می توانیم از نرم افزارهای ادیت استفاده کنیم و فراتر از ان حتی میتوانیم با تلفن همراه خود هم این فایل ها را ادیت کنیم .
اما مهمترین مسئله این است که این ادیت می تواند بسیار زمان بر و وقت گیر باشد ، و این به این معنا است که زمانی را که میتوانید برای بهبود فضا و مطالب پادکست استفاده کنید را مجبور هستید صرف ادیت های طولانی مدت کنید. برای مثال اگر از ابتدا در فرایند ضبط ، نویز و صداهای محیطی کم باشد شاید اصلا نیازی به ادیت نباشد اما اگر نویز و صداهای مزاحم زیاد باشد ممکن ست این ادیت حتی چندین ساعت هم طول بکشد و این یعنی به مرور زمان باید از زمانی که متعلق به موضوع محتوا ، چهارچوب بندی و … است، کم کرده و زمان ادیت را افزایش دهید.
این معضلات برای این بیان شد که بگوییم راه های زیادی برای کم کردن صداهای مزاحم از همان ابتدا هست که دیگر نیاز به ادیت های طولانی مدت نباشد.اکوستیک کردن اتاق یکی از ان راه های کاربردی است.
این پک با توجه به حداقل فرکانس های موجود فضا در نظر گرفته شده است. فوم های ام دی پلاس را می توانیم به صورت یکی در میان کنار هم قرار بدهیم و یا به صورت شطرنجی در روی دیوار نصب کنیم.
فوم های MD+ جاذب فرکانس های میانی هستند و این پک با 9 عدد پنل دانسیته 30 فرکانس حدود 400 هرتز را جذب میکند.
ام دی پلاس ضخامت 5 سانتیمتر دانسیته 30 می تواند ریورب صدا 70-75 درصد ، فرکانس پایین 15-20 درصد، فرکانس میانی 50-55 درصد و فرکانس بالا 35-40 درصد میتوانید روی این پک حساب کنید.
ام دی پلاس 5 سانتیمتر دانسیته 20 می تواند : ریورب صدا 50-45 درصد ، فرکانس پایین 10-5 درصد، فرکانس میانی 35-30 درصد و فرکانس بالا 25-20 درصد میتوانید روی این پک حساب کنید.
فلکسی وود توانایی جذب ریورب صدا تا %70-75 ، فرکانس پایین %20-15 ، فرکانس میانی %35-30 و فرکانس بالایی را تا %45-40 دارد. و فلکسی هم %75-70 ریورب صدا ، %20-15فرکانس پایین ، %55-50 فرکانس میانی و %40-35 فرکانس بالا را میتواند جذب کند.
این پک مناسب فرکانس های میانی است.
فلکسی وود را بیشتر میتوان جزئی از انعکاس دهندهها محسوب کرد . از این رو بهتر است که همراه این پک از پک شماره یک هم استفاده کرد تا کنترل صدا داخل فضا به خوبی انجام شود.
ویو وود های استفاده شده در این پک دارای تنوع بالا در رنگ هستند ، که فرکانس های میانی بین 1000-315 هرتز را جذب میکنند .
دیفیوزر ابری یک پنل کاربردی است که نوعی عایق فضا محسوب شده و با کاهش دادن فلوتر اکو ، مسیر حرکت موازی امواج صدا را به مسیر سه بعدی (z مانند ) تغییر میدهد. این خاصیت مخصوصا در ضبط صدا مشهود است و فرکانس 1250 -400 هرتز را جذب میکند .
در صورتی که فضای شما برای استفاده از فوم ها کافی نبود میتوان از فوم های فلکسی در دیوارهای مجانب ، گوشهها و یا حتی زیر اسپیکرها استفاده کرد.
برای مشاهده عکسهای بیشتر میتوانید به صفحه اینستاگرام کهن عایق سری بزنید.
….
….