توی مقاله های قبلی مفصل درباره پادکست حرف زدیم و متوجه شدیم که پادکست به یک مجموعه از فایل های صوتی گفته میشه که توی اینترنت انتشار داده میشن و با رادیو کاملا فرق داره. اگه میخوایی بدونی پادکست چیه و هدف از تولید و شنیدنش چیه ، کلیک کن اما توی این مقاله میخواهیم شما رو با انواع پادکست و موضوعات پرشنونده ترین و پرطرفدارترین پادکستهای فارسی از نظر نوع اجرا و موضوع آشنا کنیم.
انواع پادکست
پادکستها شامل انواع مختلفی میشن که ما اینجا برای شما این انواع پادکست رو گردآوری کردیم.
– پادکست یک نفره یا تک میزبان
– پادکستهای دو میزبانه یا مکالمهای
– پادکستمصاحبهای یا گفتوگو محور
– پادکستمیزگرد یا گفتوگوی چند نفره
– پادکستقصهگو یا داستانی
– پادکستهای تغییر کاربری داده شده یا محتوای مجدد
– پادکست ترکیبی
پادکست تک نفره یا (The Solo Podcast)
اگر تازه میخوایی وارد کار <<درست کردن پادکست >> بشی؛ یکی از بهترین انواع پادکست یعنی پادکست تک نفره یا انفرادی رو حتما امتحان کن. پادکست های تک نفره بهترین روش ساخت پادکست برای تازه کارهاست و شاید بتونیم بگیم راحت ترین روش ساخت پادکسته. پادکست های تک نفره بیشتر حالت مونولوگ دارن و یه مجری اونو اجرا میکنه که در واقع خود شما میشید . البته اینم بگم که پادکست های انفرادی به One Man Show هم معروف هستند.
پادکست های تک نفره الزاما موضوع خاصی ندارن و کاملا بستگی به شما داره که چی رو برای اجرا میپسندین ؟! موضوع پادکست های شما هم میتونه تکراری باشه (مثلا فقط در مورد داستان های تاریخی صحبت کنید) که البته اینم باید در نظر داشته باشیم که موضوعات تکراری شنونده های خاص خودشون رو دارن. و یا میتونه متفاوت باشه مثل اخبار گفتن و از این قبیل.
حالا در ادامه چند تا از موضاعاتی رو که برای پادکست انفرادی مناسب هست میتونید ببینید.
1- کتابخوانی (میتونه داستان، شعر، تاریخی و… باشه).
2- اخبار (میتونید اخبار تخصصی فقط یه رشته رو به صورت پادکست منتشر کنید، تو این روش فقط کافیه منابع معتبر ایرانی و خارجی رو ملاک کارتون قرار بدین و شنونده هایی که علاقه به اون تخصص دارن شمارو خیلی زود پیدا و دنبال میکنن)
3- آموزشی (اگر توی رشته ای تخصص دارین مثل زبان/ روانشناسی/ کارآفرینی یا هر چیزی که میتونید به دیگران از این طریق آموزش بدین حتما این موضوع رو انتخاب کنید) البته توانایی قدرت بیان خودتون رو بسنجید قبل از شروع، چون امکان داره نتیجه معکوس داشته باشه.
4- ارائه نظرات شخصی (فرض رو بر این بزاریم که شما عاشق سفر یا خرید یا رستوران و … هستید، اگر مدام این کارها رو انجام میدین بد نیست که از تجربیات خودتون استفاده کنید و این موضوع رو انتخاب کنید.)
-نمونههای پادکست فارسی این دسته :چنل بی، آن ، بی پلاس، آلبوم و پرچم سفید از جمله پادکست های انفرادی هستند.
پادکست مصاحبه ای یا The Interview Podcast) T )
پادکست های مصاحبه ای یکی از پر طرفدار ترین انواع پادکست هستند، چون نسبت به روشهای دیگه ساخت پادکست درگیری ذهنی کمتری ایجاد میکنن. اغلب پادکست های مصاحبه ای اصولا از یه نفر میزبان که خود شما هستید تشکیل میشه و یک یا دو نفر مهمان که اصولا مهمان ها توی کار یا حرفه ای تخصص بالایی دارن و شما ازشون سوال هایی در زمینه تخصصشون میپرسید (مثلا تجارب شغلی شون، کتابی که اخیرا چاپ کردن، نقد یه فیلم و غیره) و اونها هم پاسخ میدن.
- توی ساخت این پادکست مهمانها میتونن به صورت حضوری و با صوتی دعوت بشن. اگر میخواهید وارد این مدل از ساخت پادکست بشید بهتره قبل از هر چیز مهارت هایی مثل متقاعد سازی، انعطاف پذیری و توانایی مدیریت مصاحبه رو توی خودتون پرورش بدین چون اگه مهمانتون اون روز روز خوبی نداشته یا به هر دلیلی جوابها اونطور که انتظار داشتید پیش نمیرفت ، این وسط تنها مدیریت مصاحبه و جهت دادن به گفتمان به دادتون میرسه. در ضمن! بهتره که کل محتوا از پیش آماده شده و دستوری نباشه و شما فقط طراح سوال ها باشید و تمام.
-همونقدر که ساخت این پادکست راحت هست ، باید بدونیم که هماهنگ کردن مهمان و زمانبندی توی این مدل روند کار ضبط و پخش پادکست رو دشوار میکنه. از طرفی توانایی بیان و سوالات مصاحبه ای که آماده کردین از شروط اصلی موفقیت این نوع پادکسته. در واقع شما باید شش دانگ حواستون رو جمع کنید و بدونید کدوم سوال رو کی بپرسید تا تاثیر گذارتر باشه چون اگه میخواهید یک مصاحبه حرفه ای داشته باشید هر سوال رو یک بار و به جا باید بپرسید نه اینکه بینش هی قطع و وصل کنید ضبط رو.
– “رادیو کار نکن”، “طبقه16” ، رادیو دال”و “رادیو مرز” نمونه های خوب از این نوع پادکست هستند.
پادکست چند میزبان مشترک یا (The Conversational and co-hosted podcasts)
- برعکس پادکست انفرادی, توی این نوع از انواع پادکست، دو یا چند نفر مجری هستن که البته پیشنهاد میکنیم شما به همون دونفر اکتفا کنید، در واقع یعنی اجرای این پادکست رو همیشه خود شما و یک نفر دیگه به صورت همزمان انجام میدین، البته گاهی هم ممکنه مجبور باشید مهمان دعوت کنید ولی این تو اصل ماجرای شما دو نفر تاثیر زیادی نمیزاره .
- موضوع اصلی پادکست چند میزبان مشترک یا به عبارتی گفتگو محور مباحث بحث برانگیز هستن که هم قابلیت گفتگو دارن و هرکدوم از شما میتونید نظر خودتون رو آزادانه بیان کنید و درباره اش گفتگو کنید
البته هماهنگی و ارتباط بین شما دو مجری خیلی مهمه و تو کیفیت اجرا، عملکرد خودتون و محبوبیت پادکست اثر میگذاره.
- -اگر بخواییم از سختی تولید این نوع پادکست بگیم باید به ادیت و تدوینش اشاره کنیم چون هرکدوم از شما با کیفیت صدای متفاوتی صحبت میکنید و گاهی حتی ممکنه هم زمانی تو صحبتتون پیش بیاد و این موضوع حساسیت ادیت و تدوین کار رو بالا میبره. البته این رو هم منکر نمیشیم که هرکدوم از شما مخاطبان خودتون رو پیدا میکنید و اگر کیفیت اجرا و البته محتوا خوب باشه باعث میشه پادکستتون محبوب و پر مخاطب باشه.
– باشگاه مشت زنی، دیاپازون و فیکشن نمونه های خوبی از پادکست دومیزبانه یا گفتگو محور هستند.
پادکست میز گرد یا (The panel show)
- پادکست میز گرد به نوعی یکی از انواع پادکست های گروهی هست که به پادکست گفتمان هم معروفه. به جرات میشه گفت سخت ترین نوع پادکست هم توی تولید محتوا و هم توی اجرا و تدوینه. توی پادکست میز گرد اصولا یه مجری داریم که خود شما هستید و چند نفر مهمان (دونفر یا بیشتر) که با هم درباره یک یا چند موضوع گفتگو میکنید. فرق پادکست گروهی یا میز گرد با پادکست مصاحبه ای اینه که توی این این پادکست همه با هم در باره موضوعی که از قبل تعیین شده به تبادل نظر و گفتگو میکنن، درواقع یک مصاحبه کننده و یه مجری نداره و سوالی هم از قبل تایین نشده و هرکس هر زمانی که خاست میتونه نظر بده و گاهی این دیدگاه ها و نظرها هستند که جهت پادکست رو مشخص میکنن.
- از خوبی های این پادکست اینه که وقتی همه با هم گپ میزنن ما هم نظرات مختلف رو میشنویم و هم متوجه خیلی نکات مثبت و منفی از دیدگاه های مختلف میشیم اما اگر برنامه ریزی زمان اجرا، مدیریت زمان و مهمانها به درستی اجرا نشه توسط مجری ، شنونده فقط صدای همهمه میشنوه و این بسیار آزاردهنده میتونه باشه.
-کاتبک نمونه یک پادکست ورزشی میزگردی هست.
پادکست ترکیبی یا (The Hybrid podcasts)
- پادکست های ترکیبی نیاز به خلاقیت و تنوع دارن، در واقع شما میتونید همه انواع پادکست رو بیارید کنار هم. مثلا اول به صورت مونولوگ خودتون حرف بزنید بعد یه موسیقی پخش کنید بعد مرتبط با اون موضیوع که حرف زدین یه داستان بخونید و بعدش با مهمانی در باره اش گفتگو کنید.
- توی این نوع پادکست مخاطب میدونه که مثلا شما و علی و سالار مجری هستید اما امکان داره توی این اپیزود همه تون باشید یا نباشید. و البته ترتیب اجرا هم متفاوت هست، مثلا امکان داره شما توی این اپیزود داستان یا مصاحبه داشته باشید و یا نداشته باشید.
–رادیوجولون یکی از چند پادکست فارسی ترکیبی هست.
پادکست داستانی یا (The Fiction Podcast)
-این نوع از انواع پادکست خیلی به داستانهای رادیویی شباهت داره، یعنی اون پادکستر که شما باشید داستانی رو روایت میکنید و بسته به نوع داستانتون امکان داره یه یا چند قسمت طول بکشه اون اپیزود. پادکست های داستانی تنوع زیادی دارن و البته که مخاطبان مخصوص خودشون رو هم دارن که کم هم نیستن. ولی به طور کلی، پادکست های داستانی به دو دسته اصلی تقسیم میشن: پادکست داستانی واقعی و غیر واقعی.
پادکست داستانی واقعی:
توی این پادکست یک یا چند نفر مجری داستانی واقعی رو برای شنونده ها روایت میکنن و حتی ممکنه به جای هر شخصیت داستانی یکی از مجری ها صحبت کنه. موضوعات جنایی، سرگذشت افراد مشهور و زندگی افراد موفق میتونن موضوعات خوبی برای این پادکست باشن.
-پادکست فارسی چنل بی و راوکست از مطرح ترین پادکست های قصه گو با روایت واقعی هستن.
پادکست داستانی غیر واقعی یا تخیلی یا تئاتری:
این نوع پادکست بیشتر حالت نمایشنامه ای و حالت داستان ساختگی داره و توی این پادکست مجری ها مناسب با لحن و جنسیت و شخصیت هر فرد توی نمایشنامه نقش آفرینی میکنن .
-نمونه بارز این نوع از پادکست فارسی، پادکست فردوسی خوانی هست.
پادکست تغییر کاربری داده شده یا محتوا مجدد (Repurposed Content Podcast)
این نوع پادکست جدیدترین نوع از انواع پادکسته، درواقع پادکستر یعنی شما محتوایی رو که قبلا تولید شده مثل برنامه تلویزیونی، یوتیوب، یا برنامه های اینستاگرامی رو دوباره به صورت صوتی تولید میکنید. مهمترین نکته تو راه اندازی این نوع پادکست تدوین و ویرایش حرفه ای شماست که شنونده رو ترغیب میکنه که دوباره اون محتوا رو گوش بده. پادکست کتاب باز از معدود پادکست هایی هست که به این روش تولید و پخش میشه.
پادکستهای خبری و تحلیلی:
پادکستهای خبری و تحلیلی به ارائه آخرین اخبار و تحلیلهای عمیق از رویدادهای جاری میپردازند. این نوع پادکستها به ویژه برای افرادی که به دنبال دریافت اطلاعات جامع و دقیق در زمینههای مختلف خبری هستند، مفید است. به طور معمول، این پادکستها به صورت روزانه یا هفتگی منتشر میشوند و شامل نظرات و تحلیلهای کارشناسان در حوزههای مختلف میباشند.
– ویژگیها: اخبار روز، تحلیلهای سیاسی و اقتصادی
– مزایا: اطلاعات بهروز، تحلیلهای عمیق
– معایب: ممکن است طرفدار خاصی داشته باشد، برخی ممکن است اخبار را به دلیل تکرار و عدم تنوع موضوعات خستهکننده بدانند.
پادکستهای آموزشی و انگیزشی:
پادکستهای آموزشی و انگیزشی به ارائه محتوای آموزشی در زمینههای مختلف، از مهارتهای زندگی تا بهبود شخصی، میپردازند. این پادکستها برای افرادی که به دنبال یادگیری و رشد فردی هستند، مناسب است. محتوای این پادکستها ممکن است شامل مصاحبه با متخصصان، مشاورههای فردی، و تکنیکهای عملی برای دستیابی به اهداف باشد.
– ویژگیها: دورههای آموزشی، مباحث علمی و دانشگاهی
– مزایا: یادگیری جدید، دسترسی به اطلاعات تخصصی
– معایب: نیاز به زمان و توجه برای یادگیری، ممکن است برای بعضی کاربران حوصلهسربر باشد.
پادکستهای تفریحی و سرگرمکننده:
پادکستهای تفریحی و سرگرمکننده شامل محتوای خندهدار و جذاب هستند که هدف آنها سرگرم کردن شنوندگان است. این نوع پادکستها میتوانند شامل داستانهای کوتاه، برنامههای کمدی، و بحثهای سرگرمکننده در زمینههای مختلف فرهنگی و اجتماعی باشند. این پادکستها به عنوان یک وسیله تفریحی و کاهش استرس عمل میکنند و به شنوندگان کمک میکنند تا از زمان خود لذت ببرند.
– ویژگیها: شوهای کمدی، داستانهای جذاب و سرگرمکننده
– مزایا: سرگرمی و تفریح، کاهش استرس
– معایب: ممکن است کمبود محتوای آموزشی داشته باشد، ممکن است برای برخی کاربران سطحی به نظر برسد.
پادکستهای داستانی و ادبی:
پادکستهای داستانی و ادبی شامل روایت داستانها و کتابها به صورت صوتی هستند. این نوع پادکستها برای افرادی که علاقهمند به ادبیات و داستانسرایی هستند، طراحی شدهاند. پادکستهای داستانی میتوانند شامل ادبیات کلاسیک، داستانهای معاصر، و آثار نویسندگان معروف باشند. این پادکستها به شنوندگان این امکان را میدهند که به صورت صوتی به داستانهای مورد علاقه خود گوش دهند و از آنها لذت ببرند.
پرطرفدارترین موضوعات انواع پادکست
و در نهایت موضوعات پر شنونده ای از انواع پادکست رو که پادکستر های ایرانی بیشتر اجرا میکنن رو براتون آوردیم و امیدواریم که شروع، ادامه و تجربه خوبی رو در ساخت پادکستتون داشته باشید. همچنین توی محتوای بعدی قصد معرفی محبوب ترین و پرشنونده ترین پادکست های فارسی رو داریم؛ که با سر زدن به اون میتونین فهرست کاملی از پادکست های موردعلاقتون پیدا کنید. در ضمن ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهاداتتون هستیم.
- مسائل اجتماعی
- جنایی
- فلسفه، دین و مکاتب
- ورزشی
- تاریخ، افسانه و تمدن
- کتاب و کتابخوانی
- زبانهای خارجی و یادگیری آن
- کسب و کار، کارآفرینی، بازاریابی و استارتاپ
- موسیقی
- سرگرمیهای دیجیتال امروزی
- ادبیات، زبان فارسی، شعر و داستان
- تحلیلی و خبری (موضوعات مختلف)
- پزشکی، سلامت بدن و روانشناسی
- داستانگویی
- هنرهای نمایشی، تصویری و سینمایی
- مباحث علمی
- طنز
- کودک
- رشد و توسعه فردی و بالا بردن کیفیت سبک زندگی
- گردش و سفر، تفریح و معرفی مکانهای تفریحی
- گفتگو محور و … .
برای مشاهده اطلاعات بیشتر میتوانید به لینکهای زیر مراجعه کنید:
شما می توانید ویدیو های ما را در آپارات کهن عایق دنبال کنید
-
راهنمای محتوای پادکست
با کلیک کردن روی هر عنوان داخل جدول، میتوانید به مطالب آن،دسترسی پیدا کنید.
برای مشاهده محصولات مرتبط با پادکست کلیک کنید.
سوالات متداول
انواع مختلف پادکست چیست؟
انواع مختلف پادکست شامل پادکستهای خبری و تحلیلی، آموزشی و انگیزشی، تفریحی و سرگرمکننده، و داستانی و ادبی هستند. هر کدام از این دستهها به اهداف خاصی پاسخ میدهند و مخاطبان متفاوتی را هدف قرار میدهند.
پادکستهای خبری چه ویژگیهایی دارند؟
پادکستهای خبری به ارائه آخرین اخبار و تحلیلهای عمیق از رویدادهای جاری میپردازند. این پادکستها معمولاً به صورت روزانه یا هفتگی منتشر میشوند و شامل نظرات و تحلیلهای کارشناسان در زمینههای مختلف خبری هستند.
چگونه میتوان پادکستهای آموزشی و انگیزشی را پیدا کرد؟
پادکستهای آموزشی و انگیزشی معمولاً در پلتفرمهای پادکست مانند Spotify، Apple Podcasts، و Google Podcasts قابل جستجو هستند.
پادکستهای تفریحی چه نوع محتوایی دارند؟
پادکستهای تفریحی شامل محتوای خندهدار و جذاب هستند که هدف آنها سرگرم کردن شنوندگان است. این نوع پادکستها میتوانند شامل داستانهای کوتاه، برنامههای کمدی، و بحثهای سرگرمکننده در زمینههای مختلف فرهنگی و اجتماعی باشند.
انواع مختلف پادکست شامل پادکستهای خبری و تحلیلی، آموزشی و انگیزشی، تفریحی و سرگرمکننده، و داستانی و ادبی هستند. هر کدام از این دستهها به اهداف خاصی پاسخ میدهند و مخاطبان متفاوتی را هدف قرار میدهند.
پادکستهای خبری به ارائه آخرین اخبار و تحلیلهای عمیق از رویدادهای جاری میپردازند. این پادکستها معمولاً به صورت روزانه یا هفتگی منتشر میشوند و شامل نظرات و تحلیلهای کارشناسان در زمینههای مختلف خبری هستند.
پادکستهای آموزشی و انگیزشی معمولاً در پلتفرمهای پادکست مانند Spotify، Apple Podcasts، و Google Podcasts قابل جستجو هستند.
پادکستهای تفریحی شامل محتوای خندهدار و جذاب هستند که هدف آنها سرگرم کردن شنوندگان است. این نوع پادکستها میتوانند شامل داستانهای کوتاه، برنامههای کمدی، و بحثهای سرگرمکننده در زمینههای مختلف فرهنگی و اجتماعی باشند.