با آوردن نام هنر سنگتراشی معمولا ذهن ما به سمت هنری کهن و سنتی میرود که در کارگاههای سنتی قدیمی انجام میشد؛ اما سنگ تراشی، جواهرسازی و گوهرشناسی از هنرهای محبوب و تخصصی امروز هستند که شکلی نو و جدید به خود گرفتهاند و همگام با دیگر صنایع و هنرها پیشرفت کردهاند؛ تا جایی که راه خود را به کارگاههای خانگی هم باز کردهاند. پیشرفته شدن هنر به منزله پیشرفت دستگاهها و صنعتی شدن ابزار کار است. طبیعتا اغلب ابزار صنعتی هم آلودگی صوتی بیشتری تولید میکنند و این دقیقا معضل اصلی استفاده از این تجهیزات است. مشکل صدای بلند تجهیزات سبب شد که به مسئلهی آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی بپردازیم و جزئیات کمتر شنیده شده را مرور کنیم. با ما همراه باشید.
آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی
برای بررسی موضوع آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی ابتدا باید به برخی از توضیحات اولیه بپردازیم:
کارگاه خانگی
شاید نخستین سوالی که پیش میآید، پرسش ” منظور از کارگاه خانگی چیست؟ “ باشد. در واقع منظور ما از کارگاه خانگی هرگونه فضای خانگی است که در آن فعالیتهای هنری، صنعتی، تخصصی و… انجام میشود. این کارگاه میتواند در ابعادی کوچک در اندازه یک حمام بلااستفاده یا انباری و یا ابعادی بزرگ مثل اتاق خالی و یا حیاط خانه باشد. نکتهی مهم وجود دستگاهها و ابزار تخصصی و حرفهای در این کارگاه است که به واسطه استفاده از آنها انواع و اقسام الودگیها از قبیل الودگی صوتی به وجود میاید.
محتوای پیشنهادی: “عایق صوتی دکوراتیو: راه حلی برای کاهش صدا در آپارتمانهای مشترک”
ماهیت صدا
صدا در حقیقت یک طول موج مکانیکیاست و از طریق همهی محیطها به عنوان واسطه،به جز محیطهای خلاء قابلیت حرکت دارد. در واقع صدا را تغییرات در فشار در نظر میگیرند . اما به هرحال منابع صوتی متعددند. لرزش جامدات، یکی از مهمترین منابع صوتی است که ما با آن در اینجا سروکار داریم.
- برای درک بهتر امواج صدا را با سنگریزهای که به سطح آب برخورد میکند، مقایسه کنید. سنگ پس از تماس با سطح آب، لایههای آب را جابجا کرده و نوعی لرزش و حرکت در مایع ایجاد میکند. صدا هم دقیقا مانند همین سنگ ریزه عمل میکند. برای مثال با دست زدن،و به تبع آن تولید صدا و پخش آن در محیط، لایه های هوای محیط و فشار هوا جابجا شده و از همین طریق امواج تولید شده و صوت به گوش ما میرسد. از آنجایی که صدا از جنس فیزیکی نیست و نوعی متافیزیک محسوب میشود، پس عبور و حرکت آن با چشم دیده نمیشود و ما تنها نتیجه این حرکت، یعنی رسیدن صدا به گوش ما و انعکاس آن در محیط را حس میکنیم. به همین دلیل آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی از بهترین راههای کاهش صدا است.
محتوای پیشنهادی: “ژورنال تخصصبی آکوستیک محیطهای کارگاهی و صنعتی پرسروصدا “
آستانه شنوایی گوش انسان
شاید تا به حال متوجه نیاز کارگاه های خانگی به استفاده از عایقهای صوتی نبودهاید. در ادامه دادههایی را مرور خواهیم کرد که بیانگر آسیبرسان بودن این دسته از اصوات و ضرورت استفاده از آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی و دیگر کارگاهها هستند:
- آستانه شنوایی گوش انسان به طور میانگین از ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است. در واقع اگر فرکانس صدا حداقل 3 کیلوهرتز باشد، حتی با 0 دسی بل هم قابل شنیدن است.
- میزان صدای مجاز تولیدی در کارگاه ها 85 دسی بل است و صدای بیش از ان علاوه بر غیرمجاز بودن، بسیار ازاردهنده هم هست .
با توجه به جدول زیر صدای تولیدی انواع و اقسام کارگاه های خانگی و صنعتی، بیش از حد مجاز و عملا آسیبرسان است. کارگاههای نجاری، امدیاف، تراشکاری و… از نمونههای این محیطهای پرسروصدا هستند. مطابق آمار این حد از آلودگی صوتی در محیط موجب کاهش شنوایی بیش از 67 درصد از کارگران این کارگاه ها و کم شنوایی آنها خواهد شد. اما استفاده از آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی میتواند تا حد زیادی سبب جلوگیری از آسیب به سلامتی افراد شود و صدای محیط را تا حد نرمال و مناسب آستانه شنوایی انسان کنترل کند.
جدول مقایسه انواع صدا با آستانه شنوایی
ضرورت آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی
با توجه به دادههای ارائه شده تا حد زیادی قابل درک است که چرا به کنترل صدای محیط کارگاهی توجه بسیاری میشود؛ اما چرا آکوستیک پنلها محبوبترین عایق های صوتی برای آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی به شمار میروند؟
ویژگیهای آکوستیک پنلها
دلیل محبوبیت پنلهای اکوستیک ، داشتن ویژگیهای منحصر به فرد و کاربردی است که در آن واحد تمام نیازها و خواستههای ما را از یک عایق صوتی برآورده میکند. ویژگیهای زیر از اصلی ترین مواردی هستند که کفهی ترازوی اکوستیک پنلها را در رقابت با دیگر عایقهای صوتی سنگین تر میکنند:
-
عملکرد بسیار خوب در کنترل و کاهش انواع صدا در محیطهای مختلف
-
قابلیت استفاده در تمام نقاط فضا اعم از گوشه، ستون و…
-
سبک بودن وزنی پنلها در عین تراکم مناسب جذب صوت
-
موفقیت هم در پخش و هم در جذب صداهای محیط
-
تنوع بالا در دانسیته، داشتن روکش، ابعاد، رنگ و…
-
وجود قابلیت ترکیب اکوستیک پنل با دیگر متریالها
-
حمل و نقل و نصب آسان پنلها به انواع سطوح
-
و…
انتخاب درست آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی
با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد اکوستیک پنل ها، نمیتوان نوع دیگری از عایق های صوتی را به آنها ترجیح داد. اما دسته اکوستیکپنل خود به انواع جزئیتری تقسیم میشود که با مراجعه به صفحه جامع اکوستیک پنل میتوانید با هر کدام آشنا شوید و جزئیات بیشتری از پنلها مشاهده کنید.
“صفحه جامع عایقهای پلی اورتان آکوستیک پنل “
در ادامه اگر همچنان در انتخاب پنل مناسب فضای کاری خود و انتخاب نوع آکوستیک کارگاه سنگتراشی خانگی تردید داشتید؛ میتوانید از مشاورین متخصص کهن عایق مشورت بخواهید تا در نهایت مناسب شرایط و سلیقهی خود بهترین پنل را انتخاب نمایید.